close
تبلیغات در اینترنت
مقالات

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
شنبه 01 اردیبهشت 1397
بیوگرافی گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد
بیوگرافی گروه این گروه در 20 آذر ماه سال 1378 در شهرکرد تاسیس گردید
تقویم اجرایی بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی
تقویم اجرایی بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی
مدیران شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت منصوب شدند
مدیران شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت منصوب شدند
بوشهر میزبان بخش مناطق جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی
بوشهر میزبان بخش مناطق جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی
نگاهی به ارتباطات انسانی و تئاتر خشونت
نگاهی به ارتباطات انسانی و تئاتر خشونت
حضور 16 مهمان خارجی در بیست‌و‌یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی
حضور 16 مهمان خارجی در بیست‌و‌یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی
متون برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند
متون برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند
فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد
فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد
طرح های برگزیده « بخش فضای باز » جشنواره تئاتر عروسکی معرفی شدند
طرح های برگزیده « بخش فضای باز » جشنواره تئاتر عروسکی معرفی شدند
آثار راه یافته به بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند
آثار راه یافته به بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند
چرا باید تئاتر بد ببینیم؟
چرا باید تئاتر بد ببینیم؟
سولماز همت زاده تهیه کننده نمایش «مکبث زار» را به آذربایجان می‌برد
سولماز همت زاده تهیه کننده نمایش «مکبث زار» را به آذربایجان می‌برد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور استعفا کرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور استعفا کرد
فراخوان سومین جشنواره تئاتر شهروند سقز
فراخوان سومین جشنواره تئاتر شهروند سقز
راه یابی نمایش «یک حکایت از چندین حکایت کدخدا» به جشنواره تئاتر تکخند
راه یابی نمایش «یک حکایت از چندین حکایت کدخدا» به جشنواره تئاتر تکخند
راه یافتگان به مرحله بازبینی بخش تئاتر صحنه ای مناطق تئاتر دانشگاهی اعلام شدند
راه یافتگان به مرحله بازبینی بخش تئاتر صحنه ای مناطق تئاتر دانشگاهی اعلام شدند
اجرای نمایش وصدا این همیشه ترسان در شهر فارسان
اجرای نمایش وصدا این همیشه ترسان در شهر فارسان
"یک افغانی مرده است" در شهرکرد بروی صحنه می رود
اولین نمایشنامه‌های دوشخصیتی مجموعه «دنیای مدرن تئاتر» عرضه شد
اولین نمایشنامه‌های دوشخصیتی مجموعه «دنیای مدرن تئاتر» عرضه شد
فراخوان اولین جشنواره تئاتر استانی طنز فارسان
فراخوان اولین جشنواره تئاتر استانی طنز فارسان
شهرکرد میزبان پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب
شهرکرد میزبان پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب

نگاهی به ارتباطات انسانی و تئاتر خشونت

 

مقاله حاضر با عنوان «پیشرفت تئاتر؛ پیتر بروک و ارتباطات انسانی» به بررسی ارتباطات انسانی در تئاتر بین تماشاگر و بازیگر و هم چنین تئاتر خشونت از دیدگاه پیتر بروک به قلم سایر تریالت می پردازد.

چرا باید تئاتر بد ببینیم؟

 

تاثیرات مشخصی که بعد از تماشای یک نمایش بد بهمان دست می‌دهد متفاوت است. بعضی با خود فکر می‌کنند که کاش به جای این نمایش، فلان نمایش دیگر را می‌رفتم. کاش می‌رفتم سینما، یا کنسرت. کاش با دوست‌هایم وقتم را جور دیگری می‌گذراندم. کاش در خانه می‌ماندم، و کاش‌های دیگر. تازه اگر با پیشنهاد شما همراه جمع دوستان برای تماشای آن نمایش بد رفته باشید که بدتر. تمام مدت شرمنده‌اید که چرا روی انتخاب پیشنهادتان وقت صرف نکردید و از طرفی، دوستانتان هم شما را مواخذه می‌کنند که چرا «وقتشان را تلف کردید!». به همین دلایل، راهکارهایی برای پیش‌داوری در مورد یک نمایش در اختیارمان گذاشته‌اند.

تراژدی‌هایی که به حقیقت پیوستند

به نقل از ایران تئاتر:گاهی در تئاتر اتفاقاتی افتاده که حتی ذهن بدبین‌ترین انسان‌ها هم از پیش‌بینی آن‌ها عاجز بوده‌ است. حوادث غیرمترقبه‌ای که شاید بیشتر آن‌ها را درصحنه دنیای واقعی شاهد هستیم تا صحنه تئاتر.

پوستری که 36 سال جشنواره تئاتر فجر را به سخره گرفت

 

حتما درباره موضوع تناسب فرم و‌ محتوی در آثار هنری بسیار شنیده‌‌اید. امسال هنرمندی در سی‌و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر این مفهوم را در حدی متعالی با طراحی پوستر این جشنواره به معرض دید عموم گذاشت. انگار او یک تنه تمام موضوع تئاتر امروز ایران را در یک قاب تعریف کرد که شاید حاصل پژوهش سالیان محققین هم نمی‌توانست به این زیبایی پاسخگوی نیاز اجتماع در تحلیل اجتماعی تئاتر ما باشد.

تئاتر در غیاب طبقه کارگر

 

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از تئاتر کارگری ارائه کرد -فارغ از دوران و زمانه‌ی شکل‌گیری آن و نهادهایی که به این امر پرداخته‌اند- این است که تئاتر کارگری تئاتری با موضوع دغدغه‌ها و مسائل معیشتی و صنفی کارگران است که برای کارگران (و گاه به دست خود کارگران) اجرا می‌شود

نه روش کارآمد و ناکارآمد برای تبلیغات تئاتر

تئاتر پولی برای تبلیغ کالای خود ندارد. به همین دلیل هنوز تعداد زیادی از مردم، از اجرای عمومی نمایش‌های تهران بی‌خبر می‌مانند. راه حل اطلاع‌رسانی در زمینه نمایش‌های روی صحنه چیست؟

مفهوم اجرا از نگاه رابرت ویلسون

در این نوشته تلاش شده تا مفهوم اجرا در آثار او بررسی شود تا بتوان رویكرد وی به مقوله اجرا را فهمید و چگونگی استفاده وی از عناصر مختلف بیان هنری در جهت رسیدن به رویكرد شخصی ویلسون به اجرا را بررسی كنیم. در این جهت سعی نگارنده بر جمع‌آوری مطالب از منابعی بوده كه به طور مستقیم از زبان خود ویلسون بیان شده باشند. بیشتر مطالب در این مقاله از كتابی جامع درباره ویلسون و كارهایش گرفته شده است2. در آغاز مختصری از زندگی‌نامه وی را توضیح و سپس درباره تاسیس مدرسه برد هافمان شرح می‌دهیم و در فصل سوم رویكرد ویلسون به مفهوم اجرا را با شرح ابزار بیانی همچون اجرا، نور، كلام و غیره در آثار او و تاثیرهای مختلف بر شكل‌گیری رویكردش به اجرا را شرح داده و در پایان یك نمونه از اجراهای وی به نام نگاه مرد كر3 كه از كارهای اولیه اوست و جهت ویلسون را در تئاتر آوانگارد مشخص كرد را توضیح می‌دهیم.

مولف کتاب «بزرگترین بازیگران شکسپیر»: تلویزیون و سینما به فن بیان بازیگران لطمه زده است

به گزارش سایت نسخه هنر به نقل از خبرگزاری مهر؛  استنلی ولز مدرس، پژوهشگر و سخنران درباره ویلیام شکسپیر است که مقالات و کتاب‌های متعددی از او به چاپ رسیده است. او پرفسور بازنشسته دانشگاه استراتفورد است. ولز مدیریت سایت شکسپیر، رئیس و دبیر افتخاری و امین تشکیلات مربوط به ویلیام شکسپیر است. او همچنین یکی از مشتاقان تماشای تئاتر است که در ۲۱ سالگی خود بازی الک گینس (بازیگر مطرح انگلیسی و برنده اسکار) در نقش هملت را دیده است. به تازگی کتاب جدید ولز با عنوان «بزرگترین بازیگران شکسپیر: از بورباگ تا براناف» منتشر شده است.

به بهانه انتشار این کتاب، گفتگویی کوتاه با ولز انجام شده که در ذیل آمده است:
* درباره «بازیگران بزرگ شکسپیر» برایمان صحبت کنید.

استنلی ولز

این کتاب دارای ۴۰ قسمت است که هر کدام از قسمت‌ها شامل ۲ تا ۳ هزار کلمه در خصوص بازیگری است. به طور حتم، انتخاب بازیگران کار بسیار سختی است اما من در این تألیفات سعی کردم که تکنیک بازیگران اسکاتلندی و همچنین شرحی از برترین اجراهای آن‌ها از آثار شکسپیر را ارائه دهم.
جهت مطالعه بیشتر بر روی گزینه ادامه مطلب کلیک فرمایید...

اتابک نادری: بحث امروز تئاتر استان‌ها ابتدا مکان اجرا است، نه پول

اتابک نادری: بحث امروز تئاتر استان‌ها ابتدا مکان اجرا است، نه پول

اتابک نادری، مدیر دفتر تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: 31 اردیبهشت ماه امسال در پردیس تئاتر خاوران و با تجلیل از حامیان تئاتر برگزار می‌شود، جزئیات این برنامه در هفته آتی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشن اردیبهشت تئاتر استان‌های کشور مبتکرانه برگزار شده است،‌ اظهار داشت: بازتاب‌های خوبی را از اردیبهشت تئاتر استان‌ها دریافت کردیم که خوشبختانه آغازی با شور و حال خاصی برای تئاتر در سال 94 است. همچنین امسال وزیر ارشاد نیز اهتمام ویژه در راستانی رفع مشکلات تئاتر دارد.

جهت مطالعه بیشتر بر روی گزینه ادامه مطلب کلیک فرمایید.

اردیبهشت تئاتر چهارمحال و بختیاری و نقد و بررسی مختصر آن

نگاهی به اردیبهشت تئاتر استان چهارمحال و بختیاری، نقد و بررسی آن

غروب روز چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه سال 94، سالن فرعی فرهنگسرای بزرگ شهرکرد میزبان هنرمندان تئاتر استان چهارمحال و بختیاری بود که پس از یک سال فعالیت نمایشی خود را در کنار هم به جشن بنشینند، البته نمی توان به قطعیت از اصطلاح جشن برای این همنشینی استفاده کرد، چرا که هر آیتمی در این برنامه بوی جشن و ثمره اندیشی نمی داد.

اجرای موسیقی های کار راه انداز کلیشه ای که گویی تئاتر استان را به ماتم نشسته اند... 

جهت مطالعه این پست به ادامه مطلب مراجعه فرمایید 

                                                                                     سایت تئاتر شهرکرد                                                         

نویسنده هفته - آنتوان چخوف

زندگینامه

آنتوان چخوف در هفدهم ژانویه سال 1860 در "تاگانرک" به دنیا آمد. ابتدا در مدرسه یونانی "کلیسای امپراطور قسطنطنین" و بعد در مدرسه "گرامر" تاگانرک به تحصیل پرداخت. 

نویسنده هفته - ماتئی ویسنی یک

ماتئی ویسنی یک تولد:  29 ژانویه 1956

من پیش از تئاتر شعر را کشف کردم پیش از نمایشنامه‌نویسی عاشق و کشته‌مرده‌ی شعر بودم و ده سال تمام هزاران شعر نوشته بودم. شعرهای من بسیار ساده بودند و من به جنگِ تمام استعاره‌های ثقیل، تشبیه‌های پرسوز و گداز، صفت‌ها و قیدها می‌رفتم. دلم می‌خواست مستقیم به آن‌چه ضروری‌ست بپردازم، به راز عریان واژه‌ها. شعرهای من کم‌کم تبدیل به داستان‌ و فیلمنامه‌های کوتاه شدند

از همین «جنین‌ها» بود که من کمی دیرتر تئاتر خودم را اقتباس کردم. متوجه شدم که شعرهایم بالقوه نمایشنامه‌هایی کوتاهی‌اند و ارزش دارند که به آن‌ها بپردازم. به خاطر دارم که از وقتی که نوشتن را یاد گرفتم شیفته‌ی واژه‌ها بودم. آن‌قدر با کلمات بازی می‌کردم تا نتایج‌ غریبی را به دست بیاورم. پیش از نوشتن نمایشنامه، داستان‌های کوتاه بسیاری نوشتم. حدوداً در سن پانزده‌ شانزده سالگی تئاتر را کشف کردم، تئاتر به معنای واقعی خودش... بکت، یونسکو، پیراندلو، چخوف، دورنمات، ایبسن...


نویسنده هفته - ساموئل بکت

ساموئل بكت نمایشنامه نویس ایرلندی در سال1906 زندگی‌‌أی را آغاز كرد كه همواره تا پایان عمرش وی را از آن خلاصی نبود، او را به عنوان اوّلین ابزورد نویسی می‌‌شناسند كه شهرت جهانی یافت. وی از همان نوجوانی پیوسته احساس تنهایی و اندوه می‌كرد،

ادبیات نمایشی

ادبیات نمایشی گونه‌ای از ادبیات است که برای اجرا در صحنهٔ تئاتر یا مکان های دیگر تنظیم و نوشته شده باشد و نمایشنامه، فیلمنامه و تعزیه نامه و امثال اینها را در بر می‌گیرد.

در ایران اشکال کهن نمایش ریشه در مذهب داشت. کهن‌ترین آنها مراسمی بود که در آنها مغ‌ها سرودهای اوستا را همراه با رقص‌های دسته‌جمعی می‌خواندند. در ایران باستان نمایش واره‌هایی به مناسبت پیروزی‌ها و سوکواری ها بر پا می‌شد از آن جمله کین سیاوش که برای سوکواری کشته شدن وی هر سال در نواحی شمال شرقی ایران اجرا می‌شد و تا سدهٔ چهارم رایج بود، و نیز کین ایرج، مویه زال، آیین جمشید و گریستن مغان پس از این نمایش واره‌ها در دوره‌های مختلف اشکال گوناگون نمایش در ایران پدید آمد که از آن میان می‌توان به نمایش های کوسه برنشین پیش از اسلام و سپس پرده بازی و میرنوروزی عمرکشان و انواع نمایش‌های سنتی مانند معرکه‌گیری، نقالی و روحوضی اشاره کرد که چون نمایش‌هایی عامیانه بود چندان نیازی به متن و نمایشنامهٔ مشخص نداشت. تنها گونهٔ نمایش های سنتی ایرانی که می توان نوشتاری برای آن جست تعزیهاست. تعزیه که از زمان معزالدوله دیلمی به صورت دسته ها و مراسم سوکواری اجرا می شد تا اواخر دورهٔ صفویه به شکل نهایی و امروزی خود دست یافت.

نمایش به شکل امروزی آن با ترجمهٔ نمایشنامه های غربی به ایران راه یافت که در این میان سهم آثار ترجمه شدهٔ مولیر نمایشنامه‌نویس فرانسوی بیش از دیگران‌است. از اواسط دههٔ ۱۳۳۰ بر پایی سالن‌های جدید نمایش و برگزاری جشنواره های تئاتر و توجه روشنفکران به ریشه‌های هنر بومی و ملی سبب رونق دوبارهٔ نمایشنامه‌نویسی شد. غلامحسین ساعدی با نام مستعار گوهرنژاد و بهرام بیضایی و اکبر رادی و اسماعیل خلج از برجسته ترین نمایشنامه‌نویسان معاصر به شمار می‌روند.

نویسنده هفته - هارولد پینتر

هارولد پینتر (۲۰۰۸-۱۹۳۰)، نویسنده، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، کارگردان، و فعال سیاسیِ انگلیسی در محله‌ی هاکنی در شمال لندن متولد می‌شود. او در فضایی سرشار از یهودستیزی بزرگ می‌شود، و این مسئله نقشِ بسزایی در گرایش او به نمایشنامه‌نویسی دارد. با آغاز جنگ جهانی دوم، هنگامی که تنها نُه سال دارد، مجبور به ترک لندن می‌شود و در دوازده سالگی به این شهر بازمی‌گردد. خودش می‌گوید تجربه‌ی بمباران‌های زمان جنگ هیچ‌گاه او را‌‌ رها نکرده است. در لندن به مدرسه‌ی گرامر هاکنی می‌رود 

نویسنده هفته - ژول ورن

زندگینامه ژول ورن

ژول گابریل ورن معروف به ژول ورن (به فرانسوی: Jules Gabriel Verne) ‏ (۱۹۰۵-۱۸۲۸) نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌ نویس فرانسوی بود که بیشتر شهرت‌اش را مدیون نگارش کتاب‌های ماجرایی‌اش است که دنیای داستان‌های علمی–تخیلی را دگرگون کرد.

 

در یكی از روزهای سرد پاییز سال 1827 میلادی، «پی یر ورن»، كه به تازگی تحصیلاتش در رشته‌ حقوق را به پایان رسانده بود، با «سوفی الوت دلافری» ازدواج كرد. مراسم ازدواج در «نانت» شهری در شرق فرانسه، برگزار شد. خانواده «دلافری» از این ازدواج بسیار راضی بودند، چرا كه پی‌یر فرزند یكی از صاحب منصبان استان «پروونس» در فرانسه بود.

زمستان سال 1828 فرا رسید. پی‌یر و سوفی ورن در انتظار تولد اولین فرزندشان بودند. سرانجام در هشتمین روز ماه فوریه، ژول ورن متولد شد.

کمدی‌هایی که فریاد زدند

ویژگی اصلی نمایشنامه‌های داریو فو، مضمون سیاسی و اجتماعی آن‌هاست، هر چند او همیشه بر این مهم که آثارش نگاهی جدلی به سیاست‌ دارند، نه این‌که به خودی خود، سیاسی باشند، تأکید داشت.

فروغ سجادی: اجرای یک متن داریو فو با دو رویکرد توسط دو کارگردان ایرانی در این روز‌ها، ضرورت بررسی سبک و شیوه این نمایشنامه نویس قرن معاصر ایتالیا را ایجاب می‌کند. زیرا داریو فو نویسنده‌ای است صاحب سبک هم از لحاظ نو آوری‌های زبانی و فرمی در کمدی نویسی و هم از لحاظ محتوا و نگرش انتقادی‌اش به مسایل و مشکلات زمانه خود. 
 
نمایشنامه «همه دزد‌ها، دزد نیستند» نمایشنامه‌ای است از مجموعه کمدی‌های کوتاه او که توسط «فرانکا رامه» همسرش (بازیگر تئا‌تر) جمع آوری شد و دو ترجمه به فارسی از آن وجود دارد که یکی از آن‌ها «کمدی‌های داریو فو» (شامل سه نمایشنامه کمدی کوتاه) از جمشید کاویانی و دیگری ترجمه شبنم موتایی است. 
 
سامان ارسطو و امین میری دو کارگردان ایرانی این روز‌ها به طور همزمان این نمایشنامه را در دو سالن تالار مشایخی تئاتر مان و پردیس کورش اجرا کرده‌اند. این دو کارگردان با دو رویکرد کاملاً متفاوت این نمایشنامه را کارگردانی می‌کنند. این مقاله ابتدا نگاهی به ویژگی‌های شاخص سبک داریو فو دارد و در پایان به بررسی تطبیقی و قیاسی کوتاه بر این دو اجرای متفاوت می‌پردازد. 

هنر بخصوص تئاتر در سیاره ای به نام ایران

نقد هنر تئاتر در مواجهه با کم لطفی های کلیشه ای در شهرستان ها 

مسلم سلیمانیان چالش تری نویسنده و کارگردان تئاتر طنز کمدی مخمصه در گفتگو با سایت تئاتر شهرکرد گفت: امیدوارم مدیران و مسئولان ادارات و نهادها و ارگان هایی که طبق قانون می بایست از تئاتر حمایت کنند، کمی دلسوزانه‌تر با تئاتر برخورد کنند. چون به دلیل شانه خالی کردن بخش دولتی، بیشتر بار اجرای یک تئاتر روی دوش گروه‌ها می‌افتد بدون اینکه امنیتی برای گروه‌ها به وجود بیاید.
متاسفانه این مسئله باعث افزایش دلسردی ها می‌شود که اصلا مورد قبول هنر ناب و برتر ایران ما نیست. معتقدم که افزایش نارضایتی هنرمندان بخصوص تئاتر در نهایت به ضرر نه تنها هنر بلکه وجه فرهنگی کشورمان را در دنیا آسیب پذیر و خراب خواهد کرد...

 

تئاتر استان‌ها مرکز ثقل نمایش کشور است

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی؛ طاهری طی دیداربا مدیران انجمن هنرهای نمایشی استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و قزوین با بیان آنکه انجمن‌های نمایشی استان‌ها بازوی اجرایی برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد را تشکیل می دهند گفت: هر چه انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها فعال تر، چابک تر و پر قدرت تر عمل کنند به همان میزان هنرمندان تئاتر استان‌های کشور نیز با آرامش خاطر بیشتری به کار خود مشغول می شوند.

او ادامه داد: دراین میان تعامل میان مدیران انجمن‌ها با مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها هر چه پویاتر باشد در حقیقت چرخه‌های اقتصادی، تولیدی و اجرایی هنر نمایش در کشور با قدرت بیشتری به حرکت در می آیند.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در این میان حضور هنرمندان تئاتر استان‌ها می تواند علاوه بر تاثیرگذاری در نقد مدیران رده‌های میانی و ارشد تئاتر کشور به ارتقای سطح کیفی تولیدات آثار نمایشی بیانجامد و بر همین اساس بنا داریم تا نمره مدیران انجمن‌های نمایشی را بر اساس تعامل آنها با مرکز و مدیران ارشاد استان‌ها تعیین کنیم.

او با تاکید بر این نکته که بدون شک در گام‌های نخست فعالیت مدیریت جدید اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد در دولت یازدهم به دنبال تحقق مطالبات هنرمندان سراسر کشور هستیم یادآور شد: در این میان مدیران کل ارشاد استان‌های کشور نیز مکلف هستند به عنوان حامی و بازوی اجرایی هنرمندان تئاتر عمل کنند و در غیر این صورت از طریق وزارتخانه پیگیر عدم فعالیت‌های آنها در زمینه همراهی هنرمندان تئاتر کشور خواهیم بود.

به گفته طاهری مباحثی چون اشتغال فارغ التحصیلان جوان تئاتر کشور، بحث آموزش و به روز رسانی دانش تئاتر در استان ها، تعامل رسانه ای، تبادل گروه‌های فعال و حرفه‌ای تئاتر استان‌ها با یکدیگر و اجرای عمومی آثار برتر در تهران، حمایت از دغدغه‌های کلان و ملی در حوزه تئاتر کشور و تعامل با وزارت علوم، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله مهمترین مطالباتی است که در گام نخست ارتقای تئاتر کشور پیگیر آن هستیم و این مهم جز با همراهی هنرمندان استان‌های مختلف کشور محقق نخواهد شد.

طاهری در پایان با اشاره به این مساله که به دنبال بهره گیری از نخبگان تئاتر استان‌ها در تهران و استفاده از آرای آنها در برنامه ریزی کلان نمایش کشور هستیم گفت: در راستای تحقق اهداف مان نباید دچار شتابزدگی شویم و در این مسیر علاوه بر بهره بردن از تجربیات هنرمندان کشور سعی می کنیم تا با آرامش و برنامه‌ریزی کارشناسانه برای تحقق تعالی تئاتر کشور گام برداریم.

پیام بنیاد اکبر رادی به مناسبت هفته‌ تئاتر و ارد‌یبهشت تئاتر ایران

متن این پیام به شرح زیر است:

"در سراسر دنیا در آغاز بهار روز جهانی تئاتر در بیست و هفتم ماه مارس برگزار می‌شود و به پاس چنین روزی از هنرمندان عرصه‌ تئاتر تجلیل به عمل می‌آید و هنرهای نمایشی در آن روز، تصویر درخور و شایسته‌ای از این هنر کهن‌سال را به جامعه‌ جهانی عرضه می‌کنند.

در ایران چند سال است که آیین بزرگداشت روز جهانی تئاتر به صورت جشن اردیبهشت تئاتر ایران برگزار می‌شود. در این آیین، که خوشبختانه در تهران و شهرستان‌ها به صورت همزمان برپا می‌شود، هنرمندانِ نمایشگر شوری به پا می‌کنند و با برقراری پیوندی عمیق‌تر با مردم، هنر خود را به میان همه‌ جامعه می‌برند.

توجه به هنر نمایش، آن هم به مدت نزدیک یک ماه، بی‌گمان بسیاری از مردم و پاره‌ای از مسئولان را که شاید طی هر سال، حتی نیم‌نگاهی به هنر تئاتر و مجموعه‌ هنرهای نمایشی نداشته باشند، درگیر جلوه‌هایی از این هنر باستانی می‌کند که همچون هوایی برای نفس کشیدن در عرصه‌ فرهنگ ملی و جهانی است، امروزه از ضروریات بنیادین محسوب می‌شود. بنیاد اکبر رادی که برای حفظ میراث معنوی و فرهنگی این نمایشنامه‌نویسِ درخور کشورمان فعالیت می‌کند، اردیبهشت تئاتر ایران را به همه‌ هنرمندان و دست اندرکاران هنر نمایش شادباش می‌گوید و امیدوار است که سهم تئاتر در سبد فرهنگ اعضای هر خانواده به کوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی هنرآفرینان عرصه‌ نمایش، بیش از پیش افزون شود."

نگاهی به زندگی و افکار جرج برنارد شاو

فریده شیرژیان:

جرج برنارد شاو در 26 ژوئیه 1856 م در دوبلین(ایرلند) به دنیا آمد. مادر شاو آوازخوان و دانشجوی رشته هنر بود و پسرش را به مسائل فرهنگی، به ویژه موسیقی، نقاشی و تئاتر علاقه مند کرد.

شاو جوان ساعت ها از وقت خود را به مطالعه کتاب "سرمایه" نوشته مارکس و نتهای موسیقی اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر گذراند. در این زمان با ویلیام آرچر، منتقد تئاتر و مترجم نمایشنامه های ایبسن، آشنا شد و در 28 سالگی به کمک آرچر، کاری پیدا کرد که عبارت بود از بررسی کتاب برای یک روزنامه و نقد و تحلیل نمایشگاه های هنری برای روزنامه ای دیگر.

آشنایی با ساموئل بکت

ساموئل بارکْلی بِکت (به انگلیسیSamuel Barclay Beckett)‏ (زاده ۱۳آوریل ۱۹۰۶ - درگذشته۲۲دسامبر ۱۹۸۹) نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی بود.

هنر معماری از ترکیب فرم و فضا و زمان،خط و مشی به تئاتر می دهد.

هنر تئاتر بطور خلاصه پیام رسانی یا توصیف عینی و شرح و بیان احساسات و داستان ها بصورت زنده و در قالب یک صحنه و توسط بازیگران می باشد که این عده از بازیگران در چهارچوبی که کارگردانان و یا تئاتر گردان تعریف نموده حرکات لازم را انجام داده و آن حرکات را با دیالوگ ها بیان می کنند.

بازیگران با محدودیت مکانی نسبت به ارائه احساسات و نقش خود و بیان داستان و موضوع اقدام می کنند بازیگر با بازی خود فضای محدود را برای بیننده بصورت یک فضای باز می سازد بطوریکه تماشاگر خود را سهمی از آن محیط می پندارد . هنر معماری از ترکیب فرم و فضا و زمان و روان و زندگی تشکیل شده است و این ترکیبات یک خط و مشی تئاتر به معماری داده است .

معماری در زمانهای مختلف با توجه به مکان ها و فضاها و زندگی ها دارای فرم و طبقه بندی خاص خود گردیده است که برخی اوقات این آمیزش از ترکیب دو و یا چند هنر دیگر پدید آمده است .

 

شخصیت دراماتیک و انواع آن

انواع «شخصیت» نمایشی
بحث شخصیت و جایگاه و اهمیت آن در درام با مبحث دیگری به نام انواع شخصیت پیوند می‌خورد و تنها با بررسی نظر‌یه‌های مختلف در باب اهمیت آن و كلیدی ‌تر بودن این عنصر از درام در مقایسه با سایر عناصر پایان نمی‌یابد.بحث انواع شخصیت در درام در واقع پی گیری كاركرد یك شخصیت در درام است كه این پیگیری منجر به تقسیم بندی این عنصر به چند نوع واز چند حیث، خواهد شد. این تقسیم‌بندی همان طور كه اشاره شد در واقع بررسی نقش (‌كاركرد) هر شخصیت و سهم آن در شكل‌گیری درام است و همچنین مدخلی است به شناخت چند اصطلاح مهم در تحلیل شخصیت و درام. 

برای آنان که دغدغه بازیگری و کارگردانی دارند

ارسطو در نخستین کتاب تئوری تئاتر جهان، هنر تئاتر را نهادی اخلاقی دانست و بدین گونه بار تعهد خاصی را بر دوش تئاتر نهاد. هم‌زمان اوریپید با ایجاد تغییراتی در تراژدی، تَه رنگی از تعهد اجتماعی به این هنر افزود، و اریستوفانس در کمدی‌های نقادانه‌اش این رنگمایه را جلوه بیشتری داد و در مواردی آن را سیاسی نیز کرد. البته با نگاهی تیزبینانه‌تر، در تراژدی‌های اشیل و سوفکل هم می‌توان رگه‌هایی از تعهد اجتماعی و سیاسی را یافت مثلاً از آثار مشهور سوفکل، دست‌کم امروزه، از آنتیگونه تعبیری سیاسی می‌کنند. آنچه مسلم است. تئاتر طی دوران‌ها، در تعارض با شرایط موجود بوده و برای بسیاری از آثار تئاتری جهان، سیاست‌های جاری، شرایطی را به وجود آورده‌اند که شرح مفصلشان را در کتاب ارزشمند ملشینگر، تاریخ تئاتر سیاسی، می‌توان خواند، چنان که این هنر را اگر نه متعارض‌ترین هنر، یکی از معارض‌ترین هنرهای جهان می‌توان به شمار آورد. اما تئاتر متعهد به آن مفهوم که امروزه از این ترکیب مستفاد می‌شود، به صورت جریانی تعریف شده و مستمر پس از ظهور رئالیسم شکل گرفت.

ضربه مهلک جشنواره‌ی نمایش‌نامه‌نویسی بر پیکره‌ی تئاتر

کوروش نریمانی با اشاره به حاشیه‌های داوری جشنواره‌ی نمایش‌نامه‌نویسی گفت: مایه‌ی تاسف است جشنواره‌ای که قرار است در جهت حمایت از حقوق معنوی نمایش‌نامه‌نویسان باشد، اینگونه بر پیکره‌ی نمایش‌نامه‌نویسی ضربه وارد می‌کند.
این نمایش‌نامه‌نویس که با همراهی نادر برهانی‌مرند به عنوان نمایندگان خانه تئاتر در شورای داوری جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی حضور داشته است در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: ما به عنوان هیات داوران جشنواره همچنان بر رأی‌مان تاکید داریم و اصرار داریم جایزه‌ی اول باید‌ به برگزیده‌ی واقعی اهدا ‌شود.
وی با اشاره به پیگیری‌های فراوان برای حل حاشیه‌های اختتامیه این جشنواره گفت: فکر می‌کردم قضیه اختتامیه حل شده است اما گویا پیگیری‌ها و اصرارهای ما همچنان بی نتیجه مانده است.

تحلیل بازیگری از نگاه کنستانتین استانیسلاوسکی

کنستانتین سرگئی استانیسلاوسکی (۱۷ ژانویه ۱۸۶۳ - ۷اوت ۱۹۳۸) بازیگر و مدیر تئاتر روس بود. گرچه دستاوردهای او به عنوان بازیگر و کارگردان بزرگ بوده ولی مهمترین سهم او به خاطر پرتوی است که بر فنون بازیگری افکنده‌است. بازیگری سیستم که او مبدع آنست بر اساس توجه به تمرین خوب به مقتضای نیاز طبایع و ملیتهای مختلف تحول یافته‌است.

 

نصرالله قادری یکی از برجسته ترین اساتید نویسندگی کشور

معرفی استاد نصرالله قادری

 تاریخ و محل تولد: ١٣٣٩-سمنان

تخصص: کارگردان،منتقد تئاتر؛نویسنده، مدرس سینما و تئاتر
تحصیلات: کاردانی بازیگری و کارگردانی تئاتر از مرکز آموزش هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ کارشناسی ارشد ‏کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس ـ لیسانس کارگردانی سینما دانشگاه هنرـ دیپلم اقتصاد اجتماعی از ‏دبیرستان هفت تیر؛ سمنان
   

تئاتر پست مدرنیسم

از نگاه دکتر مسعود دلخواه:

امروزه كمتر حوزه‌اي از علوم، فلسفه، هنر، ادبيات و مطالعات فرهنگي، اجتماعي، سياسي را مي‌توان يافت كه در آن بحث و نقد و نظر در رابطه با «پست‌مدرنيسم» نباشد. موضوعات «پست‌مدرنيسم»، «اجراهاي پست‌مدرنيستي» و «تئاتر پست‌مدرن» در سالهاي اخير در دانشگاههاي معتبر جهان تا بدان حد مورد توجه قرار گرفته است كه واحدهاي درسي مستقلي ويژة اين موضوعات در دپارتمانهاي مختلف ارائه و تدريس مي‌شود. براي نمونه؛ دپارتمان تئاتر و ادبيات نمايشي كالج ابرلين در آمريكا، از سال 1990 ميلادي، درسي تحت عنوان «تئاتر مدرن و پست‌مدرن» را به واحدهاي درسي دانشجويان اضافه كرده است. همچنين، ارائه چند واحد درسي با عنوان «اجراهاي پست‌مدرنيستي» در دپارتمان «تئاتر و مطالعات اجرا» در دانشگاه ساري انگلستان، نمونة ديگري از اهميت دادن به موضوع پست‌مدرن در تئاتر و هنرهاي نمايشي است. از اين نمونه واحدهاي درسي در دانشگاهها و كالجهاي اروپا و آمريكا بسيارند.
تدريس واحدهاي درسي فوق و مشابه آنها، براي دانشجويان موقعيتهايي را فراهم مي‌آورد تا درك خود از «پست‌مدرنيسم» و رابطة آن با «اجراهاي تئاتري» را مورد بررسي و آزمايش قرار دهند. ارائة چنين درسهايي به شكل مستقل، باعث بحثهاي جد‌ّي و همه‌جانبه دربارة خلاق‌ترين و تازه‌ترين پيشرفتها در تئاتر و فرهنگ رو به گسترش هنرهاي نمايشي گشته، پست‌مدرنيسم را به مثابة يك فعاليت هنري و همچنين به عنوان راه و روشي براي درك هنر‌ِ اواخر قرن بيستم و اوايل قرن بيست و يكم مورد توجه قرار مي‌دهد.
مسلماً، دانشگاههايي كه چنين واحدهاي درسي ارائه مي‌كنند، در كنار آن و هم‌زمان، كتابخانه‌هاي خود را با آخرين كتابها و مجلات در زمينة پست‌مدرنيسم و هنر پست‌مدرن پ‍ُر كرده‌اند، در نتيجه، مواد و اطلاعات لازم براي آموزش را در اختيار مدر‌ّسان و دانشجويان قرار مي‌دهند. براي مثال، دانشگاه ساري انگلستان با معرفي بيش از 60 كتاب و مجلة تئاتري روز با دهها سايت اينترنتي معتبر، زمينة لازم براي رسيدن به دركي عميق و همه‌جانبه از تئاتر و اجراهاي پست‌مدرن را براي علاقه‌مندان فراهم مي‌آورد.


پیام دهکردی یکی از چهره های برجسته تئاتر کشور، به مناسبت زادروزش  20 اردیبهشت

پیام دهکردی عزیز تبریک تولدت را از تئاتر استانی که به آن تعلق داری  پذیرا باش

پیام نادری دهکردی متولد 20 اردیبهشت 1356 در شهرکرد به دنیا آمد، وی در رشته ادبیات دراماتیک کارشناسی و مدرک ارشدش را از دانشکده سینمایی و تئاتر تهران اخذ کرده است. تا بحال چندین اثر برجسته نمایشی را کارگردانی و در نمایش ها و فیلم ها و سریال های تلوزیونی متعددی ایفای نقش کرده که بازی هایش در خاطر مخاطبان خواهد ماند، وی یکی از بهترین شاگردان استاد بزرگ و پدر تئاتر ایران مرحوم حمید سمندریان است، چندی پیش به همت انجمن هنرهای نمایشی استان استاد دهکردی به زادگاهش آمد و نوعی رفاقت و مرام تئاتری هدفمند و پاینده را در مدت کوتاهی به هنرجویان آموزش داد و الحق که از جان و دل مایه و انرژی مضاعف گذاشت تا پس از سالها چراغ آموزش تئاتر در استان روشن شود، با آرزوی سلامتی و درخشش و موفقیت برای استاد دهکردی

از بچگی كار می‌كردم

از‌‌ همان روزهای بچگی که در شهرکرد زندگی می‌کردم، با‌‌ همان بافت و فضای سنتی آن روزهای شهرکرد، تابستان‌های من اینطور گذشت که پدرم فرفره درست می‌کرد و من با یك صندوق آدامس و شانسی مجبور بودم در کوچه بچرخم و اجناسم را بفروشم یا در ساندویچی پسرعمه‌ام کار کنم. کار کردن روی زمین کشاورزی دایی‌ها و شوهر عمه‌هایم و باغداری هم جزو اتفاقات آن روزگار بود تا اینکه بزرگ شدم و به اراک آمدم و شدم دانشجوی تئا‌تر، بعد از آن زندگی سخت‌تر هم شد.....

جهت بازدید از سایر عکس های استاد و خاطرات وی بر روی مشاهده مطالب کلیک کنید...

اوج و فرود مردی

 به بهانه سالروز تولد "حمید فرخ نژاد" بازیگر توانای سینمای ایران در 28 فروردین ماه نگاهی به آثار و بازی های متفاوت او در عرصه هنر داریم. حمید فرخ نژاد بازیگری در سینما را سال 60 با "کوچه های عشق" ساخته خسرو سینمایی آغاز کرد اما با بازی در "عروس آتش" خسرو سینایی به شهرت رسید. بازی "خوب فرخ نژاد" در این فیلم برای او دو سیمرغ بلورین در پی داشت که این دو سیمرغ به خاطر بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین فیلمنامه توسط او بوده است.
فیلم "عروس آتش" موفقیت دیگری را نیز برای او به همراه داشت و توانست تندیس جشن خانه سینما را نیز دریافت کند و بعد از این فیلم اولین همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در فیلم "ارتفاع پست" را انجام داد.

نگاهی به ”شبیه خوانی”این کهن میراث ایرانی- اسلامی

حماسه عظیم عاشورا و قیام مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نقطه عطفی در تاریخ بشریت است که اهمیت خود را نه از جهت حماسی و یا از جهت فاجعه انسانی بودنش کسب کرده است، بلکه آنچه آن را از سایر وقایع تاریخی ممتاز می کند و موجب ماندگاری آن می شود ماهیت و ذات معنایی آن است. معنایی که نشان دهنده عظمت شأن انسانی و آزادگی روح بشریت است.

بیوگرافی کوتاهی درباره کیومرث مرادی

کیومرث مرادی کارگردان تئاتر واستاد دانشگاه تئاتر در سال ۱۳۵۱ در تهران، ایران به دنیا آمده است. از سال ۱۳۷۲ شروع به کارگردانی تئاتر کرده و تا کنون بیش از بیست نمایش را کارگردانی کرده است. آخرین نمایش او "شهر بدون آسمان" در سال ۱۳۸۹ در جشنواره آوینیون فرانسه اجرا شد.

معرفی چهره های به یاد ماندنی در ذهن مان

کیومرث مرادی: کارگردان و مدرس تئاتر، او در سال 86 به شهرکرد آمد تا با حضور خود جان تازه ای به تئاتر استان ببخشد.

او آن زمان سال دوم دبیرستان بوده است. مرادی که در کانون حر به فعالیت تئاتری مشغول بوده، پس ازآن ترغیب می شود که به کلاس های آموزش تئاتر سمندریان در تالار هنر بپیوندد. این کلاس ها را اداره تئاتر به طور مستقل از سال 67 برگزار می کرد و از شاگردان آن می توان به محمد یعقوبی، امیر جعفری، فریبرز عرب نیا، و خیلی های دیگر که در آن، دوره دیده اند اشاره کرد.  سال 69 هم ماهیان پا به این کلاس ها می گذارد. او در حالی که هنوز دبیرستانش را تمام نکرده، یک ترم تابستانی به این کلاس ها می رود. سمندریان در سال 70 دپارتمان تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد را راه اندازی می کند، در سال 70 ماهیان و در سال 71 مرادی دانشجویان این دانشکده می شوند. در سال 73 سمندریان موفق می شود پس از انقلاب اولین آموزشگاه آزاد آموزش تئاتر را راه اندازی  کند. ماهیان و مرادی یک بار دیگر به جمع شاگردان سمندریان در این آموزشگاه می پیوند. در این جا تمام وقت آن ها برای یادگیری و کارکردن صرف می شد.

 

 

بیشتر بدانیم (دراماتورژی)

دراماتورژی از آن دست اصطلاحاتی است که با وجود ترجمه و تالیف کتاب و مقاله هنوز هم در بخش¬هایی از تئاتر ایران به اشتباه مورد کاربرد قرار می¬گیرد. اصطلاحی که جزء غلط¬های مصطلح جامعه تئاتری و فرهنگی ما شده است. اصطلاحی که باید همه اهل تئاتر به درستی آن را بیاموزند. 

 

تبریک روز جهانی تئاتر

7  فروردین روز جهانی تئاتر گرامی باد

 روز چهارشنبه هفتم فروردین ماه مصادف با پنجاه ویکمین سالگرد بزرگداشت روز جهانی تئاتر است که با شعار «امید به جوانان برای تولید تئاتر گرفتار شده در بحران»، در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

در سال 1962 میلادی برای نخستین بار انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد. این طرح در نهمین کنگره انجمن جهانی تئاتر در شهر وین پایتخت اتریش با پیشنهاد آروی کی وی ما (Arvi Kivimaa) رییس وقت آی.تی.آتی به صورت رسمی مورد پذیرش تمامی اعضای این انجمن جهانی قرار گرفت و به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید.

برای مطالعه ادامه مطلب به ادامه مطلب بروید...


نمایش کاست محزون

همه چیز در مورد نمایش کاست محزون

تبلیغات بنری
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما
مطالب
آمار سایت
  • تعداد مطالب 609
  • تعداد دیدگاه ها 171
  • تعداد کاربران انلاین 1
  • تعداد اعضای سایت 112
  • بازدید امروز 354
  • بازدید دیروز 492
  • بازدید کل 406,932
تبلیغات متنی
.

-

-