close
تبلیغات در اینترنت
گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد - 17
آخرین آثار تولید شده گروه
Hamsafaran Mahtab
  • نمایش اژدهاک-کارگردان: مرضیه اسماعیلی
  • کاست محزون-کارگردان: مسلم سلیمانیان
  • نمایش های میدانی کنگره شهدای به مدت 4سال
  • وصدا این همیشه ترسان-کارگردان:حسین اصغریان
  • کمدی مخمصه-کارگردان:مسلم سلیمانیان
  • سها یک ستاره سرخ-کارگردان: مسلم سلیمانیان
اطلاعیـــه سایـــت :
  • آخرین اطلاعات و اخبار منتشر شده در زمینه هنرهای نمایشی را می توانید در این درگاه مطالعه کنید
  • منتظر امکانات و ایده های جدید باشید

نمایشی که تنها شامل لطف زبان مسئولین شد...

 

حمایت نشدن و عدم پوشش خبری این تئاتر از طرف رسانه ها و... چه دلیلی دارد؟
کمدی اکتشافات نمایش خیریه حامی کودکان سرطانی

به نوعی برای نخستین بار در کشور گروهی با این عنوان و هدف به صورت خودجوش تاسیس شد و هم اینک ( از تاریخ 30 فروردین ماه لغایت 12 اردیبهشت ماه 1393) نمایشی خیریه به روی صحنه برده است، اما تاکنون هیچ حمایت معنوی از جانب مسئولان استان صورت نپذیرفته و مهم تر این که انعکاس خبری نشده است، چرا که اگر از نظر خبری و تبلیغات حمایت گردد به تعداد هر تماشاچی مبلغ 5000 تومان به کودکان عزیز و نیازمند سرطاانی کمک می شود و گروه بر حسب یک وظیفه ی انسانی و معنوی صرفاً اجرای خود را می روند و هیچ گونه کارمزدی دریافت نمی کند،
این در حالی است که یک معلم با شخصیت و با فرهنگ ناب ایرانی برای همدردی با شاگرد سرطانی خود سر خود را می تراشد و از طرف مسئولان استانش آن گونه پسندیده حمایت می شود، تا حدی که این عمل انسانی او به تمبری شکیل مبدل و چاپ می شود.
اما در استان ما دریغ از یک حمایت مسئولی که لااقل بین تماشاچیان دیده شود... صدا وسیما و خبرگزاری ها هم هزار ماشالله حمایتشان صفر، به نظر می رسد این روزها در استان ما هر حرکت که جیغه بوغ در آن نباشد و ریاکارانه تابلو عملیاتی آن بالا نباشد دیده نمی شود ولی ساختن آدم برفی و تبلیغ چیپس و نوشابه مورد حمایت تر و اجر و قرب بیشتری دارد، برای هنر و فرهنگ استانم بسیار متاسفم که این گونه مسئولینی را بر سر کار داریم که آنقدر به میزش چسبیده که گویی نمی داند روزی خودش هم زیر سوزن سرمی خواهد خوابید، دیر یا زود اما به نظر برای او درد ندارد اما برای کودکی سرطانی و خانواده اش درد بی درمان است و آنها خودشان را به خواب زده اند.

این نمایش در محل تالار امیرکبیر شهرکرد در ساعت 19 اجرا می شود و نیاز مبرم به انعکاس خبر و حمایت دارد.
عدم حمایت و انعکاس موجب شکست این نوع اجراهای خیریه می شود و دیگر شاهد تکرار آن نخواهیم بود.
بر این پایه از شما عزیزان خواهشمندیم این حرکت هنری و معنوی را پوشش خبری داده و مارا حمایت نمایید

.

 

مشــاهده کامل خبر

دکتر قطب‌الدین صادقی: هدف گروتفسکی رسیدن به انسان ناب بود


استاد دکتر قطب الدین صادقی: تئوری تئاتر بی‌چیز گروتفسکی بر سه محور هدف هنر تئا‌تر، اخلاو روش‌های تکنیکی استوار است، گفت: هدف موردنظر او دقیقا‌‌ همان چیزی است که امروز بسیاری از جوانان به آن دقت نمی‌کنند و بیشتر در فکر به شهرت رسیدن و امضا دادن از راه تئا‌تر هستند درحالیکه گروتفسکی یک واکنش فلسفی در پایان دوره مفهوم ماتریالسیم تاریخی بود که در گذشته مطرح شده و گریبان کشور و فرهنگ مردم سرزمین او را نیز گرفته بود. درست مانند واکنشی که تارکوفسکی در سینما نشان داد و در زمانه‌ای که بی‌توجه به مباحث طبقاتی یک برگ از درخت نمی‌افتاد نسبت به کمرنگ شدن نگاه و ارزش‌های روحانی در فرهنگ حاکم بر جامعه اعتراض کرد اما این راه به شکلی اصیل‌تر در لهستان و توسط گروتفسکی آغاز شد.                                                                                    

 ادامه مطلب را بخوانید...

 

 

 

 

مشــاهده کامل خبر

به مناسبت اجرای نمایش خیریه کمدی اکتشافات در شهرکرد

ترحم نکنیم.کمک کنیم
همه میتونیم به این فرشته ها کمک کنیم

خسته از سرنگ های بی رحم همیشگی ..
خسته از انتظار بر روی تخت ..
خسته از تهوع های بی وقت ..
خسته از نگاه دیگران .....
خسته از جمله تکراری "خدا شفا بده " ..
خسته از اینکه صدای بازی بچه ها همیشه آنسوی پنجره است ..
...
گاهی با خود می گوید : کِی تمام می شود ..
بدون آنکه معنیِ "تمام" برایش معلوم باشد ..
...
خدایا ..
هنوز به تو امیدوار است ..
و هنوز از این امید خسته نشده ..
به فکرش باش ..
بی گناه ترین است ...


مشــاهده کامل خبر

زمان قطعی اجرای نمایش کمدی اکتشافات

به اطلاع میرساند نمایش کمدی اکتشافات به کارگردانی کاظم حیدری چالش تری و نوشته امید طاهری بروی صحنه  خواهد رفت.این نمایش از تاریخ 30 فروردین ماه 1393 الی 12اردیبهشت ماه 1393 ساعت 19 در تالار امیرکبیر شهرکرد اجرا خواهد شد.این نمایش خیریه درآمد حاصل از این نمایش را به بیماران سرطانی کمک خواهد کرد.


مشــاهده کامل خبر

فراخوان هشتمین جشنواره طنز ”سوره”

فراخوان هشتمین جشنواره سراسری طنز "سوره"، که با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر مردادماه در حوزه هنری برگزار می شود، منتشر شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی حوزه هنری، هشتمین جشنواره سراسری طنز "سوره" (جشنواره طنز "مکتوب" پیشین) در بخش های مختلف همچون شعر، نثر، مقاله، داستان کوتاه، نمایش، عکس، فیلم کوتاه و استند آپ کمدی برپا می شود و 
فراخوان آن در  دو بخش آزاد و بخش ویژه ( الگوی خانواده اسلامی ایرانی، ایران 1404) ارائه شده است.
هنرمندان متقاضی برای شرکت در هر بخش باید مقررات مربوط به حداقل و حداکثر تعداد آثار ارسالی را رعایت کنند. 
تعداد آثار:
 - نمایش: تا دو اثر
مقررات عمومی جشنواره:
ثبت نام و دریافت کد رهگیری تنها از طریق سایت www.artfest.ir  میسر خواهد بود.
 - درج کد رهگیری و بخش روی صفحات آثار الزامی است.
-  آثار ارسالی به جشنواره نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشند.
- دبیرخانه جشنواره در صورت صلاحدید، آثار منتخب را با نام صاحب اثر چاپ و یا در اقلام تبلیغاتی جشنواره منتشر خواهد کرد.
-  بعد از پایان جشنواره آثار ارسالی به شرکت کنندگان عودت داده نخواهد شد.
-  صفحات باید بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.
-  دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار ارسال شده بعد از موعد مقرر معذور است.
-  حضور برگزیدگان در مراسم پایانی جشنواره الزامی است.
-  هر هنرمند می تواند همزمان در موضوعات آزاد و ویژه شرکت کند.
 مقررات تخصصی:
-  مدت هر نمایش می تواند از 15 تا 70 دقیقه باشد. محدودیتی در تعداد شخصیت های نمایشی وجود ندارد. متن نمایشنامه در سه نسخه چاپ و ارسال شود. آثار پس از بازخوانی و تایید به مرحله بازبینی راه خواهند یافت. به نمایش های راه یافته به مرحله نهایی پس از کارشناسی کمک هزینه تا سقف 20.000.000 ریال پرداخت می شود.
 جوایز هشتمین دوره جشنواره سراسری طنز "سوره": 
کارگردانی:
نفر اول: 40.000.000 ریال
نفر دوم: 35.000.000 ریال
نفر سوم: 30.000.000 ریال
نفرات برتر در بخش ویژه معادل نفرات اول هر بخش جایزه دریافت خواهند کرد.
 آخرین مهلت ارسال آثار بخش نمایش تا پایان خردادماه و مهلت ارسال متون بخش نمایش تا 15  اردیبهشت ماه 93 اعلام شده است. زمان بازبینی آثار نیز 15 تا 30 تیر ماه 1393 است. هشتمین جشنواره سراسری طنز "سوره" مرداد ماه 1393 در حوزه هنری برگزار می شود. 
علاقه مندان برای شرکت در جشنواره می توانند آثار خود را به صورت حضوری یا از طریق پست به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه دوم، مرکز محافل و جشنواره ها، دبیرخانه مرکزی جشنواره ها ارسال کنند.
شماره تلفن پاسخ به سوالات فنی هنری:  84172326-021 (دفتر طنز حوزه هنری)، شماره تلفن دبیرخانه جشنواره: 5-84172204-021، شماره فکس دبیرخانه جشنواره: 84172203-021.
مشــاهده کامل خبر

اجرای نمایش آئینی ”خورتاب” در چهارمین جشنواره ”چادر خیال” تاجیکستان

نمایش آئینی -عروسکی "خورتاب"از لاهیجان در چهارمین جشنواره نمایش عروسکی کشور تاجیکستان با عنوان"چادر خیال"به صحنه خواهد رفت.

این جشنواره به صورت رسمی از 26 فروردین تا 5 اردیبهشت 93 در شهر دوشنبه پایتخت این کشور فارسی‌زبان و با حضور کشورهای شرکت کننده کار خود را آغاز خواهد کرد.
نمایش "خورتاب" به عنوان یکی از دو نماینده ایران به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق حسنی و نقش آفرینی علی بیداوسی، امیر رجب پور، منوچهر امیری، محمود فرضی نژاد، عماد سماک، آرمین حکمی، فاطمه علی پرست، سیمین غفاری و فرزانه حسین نژاد با دیگر گروه های نمایشی به رقابت خواهد پرداخت. 
این نمایش در خصوص آیین گشایش خورشید گرفتگی در گیلان است که تاکنون در جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره بین المللی فجر و مریوان شرکت کرده است.
مشــاهده کامل خبر

بازبینی و تائید نمایش کمدی اکتشافات

به نقل از سایت تشکل تئاتری حمایت از بیماری های خاص ، سه شنبه شب 19 فروردین ماه 1393 ساعت 20 در سالن آمفی تئاتر امیرکبیر شهرکرد مورد بازبینی قرار گرفت و توانست مجوز اجرای خود را کسب نماید. 

این نمایش به کارگردانی کاظم حیدری و نویسندگی امید طاهری در روز های آینده پس از طی کردن مراحل تبلیغات به روی صحنه خواهد رفت و زمان دقیق اجرای این نمایش بزودی از طریق همین سایت و سایت تشکل تئاتری اطلاع رسانی خواهد شد.

آقایان جواد هیاریان-مسلم سلیمانیان-سید مهدی سلیمی-عادل محمدیان-محمدرضا لـلـه گانی و هادی امیدی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. 

 

 

 

 

مشــاهده کامل خبر

حداد کارگردانان معروف تئاتر را به ایران می‌آورد

کمپانی تئاتر آفتاب در بهمن ماه سال گذشته اولین دوره کارگاه‌های آموزشی خود را با حضور یاروسلاو فرت مدیر انستیتو بین‌المللی گروتوفسکیو در راستای معرفی گروتفسکی کارگردان جهانی تئاتر آغاز کرد. رضا حداد به هنرآنلاین گفت: برنامه کارگاه‌ها و اجراهای این کمپانی از اول اردیبهشت اعلام خواهد شد.

او در ادامه افزود: همانطور که پیش از این در نشست خبری این کمپانی خصوصی گفتم؛ ضرورت تاسیس و ایجاد کمپانی‌های تئاتر در ایران احساس می‌شود. در همه جای دنیا وظیفه تولید تئاتر بر عهده این کمپانی‌ها گذاشته شده است اما در ایران این وظیفه بر عهده مرکز هنرهای نمایشی است که نهادی دولتی به حساب می‌آید.

حدادبا اشاره به برنامه‌ریزی‌های این کمپانی گفت: خوشبختانه کمپانی تئاتر آفتاب در ایران در حال شکل‌گیری است و ما در اولین قدم در ایران از طریق یک استاد برجسته کارگاه آموزشی "هفت روز با گروتوفسکی" را برگزار کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. برنامه‌ریزی‌ها برای تدوین اساسنامه این کمپانی انجام شده و صحبت‌هایی هم با علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد انجام داده‌ایم که مثمرثمر بوده است. امیدوارم طی 3 - 4 سال آینده بتوانیم این کمپانی را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.

او ادامه داد: قرار است با کارگردان‌های به نام دنیا ورک‌شاپ‌های تخصصی و بین المللی در ایران برگزار کنیم چون معتقدیم فاصله آموزش ما با دنیا بسیار زیاد است و ایرانی‌ها از متدهای به روز دنیا در زمینه تئاتر فاصله بسیاری دارند. علاوه بر تولید آثار مشترک بین ایران و کشورهای خارجی قرار است یک مدرسه تئاتر به شکل حرفه ای نیز دایر شود که فعلا در مرحله تحقیق قرار دارد این اقدام از دیگر چشم اندازهای این کمپانی برای سال 93 به حساب می آید.

مشــاهده کامل خبر

انتخابات مهمترین رویداد پیش روی خانه تئاتر / جشن‌های اردیبهشت تئاتر در راه است

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر درباره رویدادهای پیش روی خانه تئاتر در سال جدید به خبرنگار تئاتر هنرآنلاینگفت: برگزاری مجمع عمومی خانه تئاتر و اتنخابات هیئت مدیره که دو سال یک بار برگزار می شود مهمترین رویداد پیش روی خانه تئاتر است که در تاریخ 30فروردین برگزار می شود.

او در ادامه افزود: از آنجا که خانه تئاتر یک صنف مردم نهاد است و به فعالیت های صنفی و پیگیری حقوق هنرمندان می‌پردازد از همه اعضا دعوت می کنم که حتما در انتخابات هیئت مدیره شرکت کنند.

او در باره کاندیداهای اعضا هیئت مدیره گفت: چند تن از هنرمندان داوطلب هستند اما این امکان طبق اساسنامه وجود دارد که در روز انتخابات هم کسانی که علاقمند هستند کاندید شوند.

ایرج راد با اشاره به برگزاری گرامیداشت روز تئاتر گفت: با توجه به این که روز جهانی تئاتر در ایران با تعطیلات نوروز تداخل دارد این مراسم در ایران در غالب اردیبهشت تئاتر ایران و پس از تعطیلات برگزار می شود. پس از انتخاب هیئت مدیره طبق روال برنامه ریزی‌های قبلی برنامه های روز جهانی تئاتر را از 7 تا 14اردیبهشت برگزار می‌کنیم.

در مراسم اردیبهشت تئاتر ایران که هر ساله در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود؛ بزرگداشت هایی صورت می‌گیرد و از فعالان عرصه تئاتر قدردانی و تجلیل به عمل خواهد آمد. سال گذشته ششمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران در حالی به پایان رسید که از هنرمندان بزرگ تئاتر ایران ژاله علو، جمشید مشایخی، علی نصیریان و داود رشیدی تقدیر شد.

مشــاهده کامل خبر

غریب‌پور: تئاتر می‌تواند مبین فرهنگ باشد/ تئاتر موید باورهای دینی ملت‌هاست

بهروز غریب‌پور هنرمند باسابقه تئاتر در مورد نام‌گذاری سال فرهنگ به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: اگر ما به پیشینه تاریخی تئاتر نگاه کنیم می‌بینیم همواره بیانگر فرهنگ یک جامعه بوده و هست. تئاتر غالبا فاصله کمی با معابد و نیایش‌گاه‌ها داشته و موید باورهای دینی و قدسی ملت‌ها بوده است. بر همین اساس تماشاخانه‌ها همچون معابد برپا می‌شدند و دین و آئین‌ها همزاد و خاستگاه تئاتر بودند و در سراسر دنیا تئاتر با آئین و مراسم همراه بوده است یعنی  باورهای مذهبی به شکل نامری در یک آئین مرئی حضور داشتند و تئاتر قدرت مرئی کردن آن آئین نامرئی را داشت.

او افزود: تئاتر شاید به عنوان قدیمی‌ترین هنر جهان مبین باورهای عمومی در تمدن‌ها بوده است اما تئاتر در شرایط کنونی دیگر مثل دوران گذشته نیست. بین جایگاه تئاتر و نیایشگاه‌ها فاصله افتاده است و نباید این فاصله فیزیکی نامرئی شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تفاوت تئاتر امروز با تئاتر پیش از تاریخ رویکرد انتقادی تئاتر جهان به کاستی‌های جامعه است. تئاتر هم می‌تواند مبین فرهنگ باشد هم منتقد فرهنگ عمومی. تئاتر باید بیانگر باشد هم به ترویج فرهنگ بپردازد هم انتقادی که به جامعه خودش دارد را بیان کند.

غریب‌پور در پاسخ به این که چه امکاناتی باید مهیا شود تا یک هنرمند تئاتر بتواند بر فرهنگ جامعه خود بیش از پیش تاثیرگذار باشد گفت: به نظرم حرف اول را عشق می‌زند. اگر در شما عشق به تئاتر یا هر هنر دیگری وجود داشته باشد؛ عناصر فقط پشتوانه هستند. درست است که امروزه مکان تمرین و گروه لازم داریم تا بوسیله تئاتر بر فرهنگ تاثیر بگذاریم اما این‌که همه کاستی‌ها و سستی‌ها را در عدم امکانات خلاصه کنیم و همه چیز را در حد کمال بخواهیم آنوقت با مسئله‌ای به نام سنگ بزرگ علامت نزدن است مواجه می‌شویم.

این هنرمند یاسابقه افزود: مثالی در این مورد می‌توانم بزنم که در یک دوره تاریخی در ایران زنان ایرانی بزرگترین رویداد تاریخی تاریخ تئاتر ایران را رقم زدند و آنهم اجراهای خانگی زنان در دوره قاجار است. همین مردم با استفاده از فضای محدود به نقد وضعیت زنان می‌پرداختند و در خانه‌ها با امکانات محدود تئاتر اجرا می‌کردند.می خواهم بگویم اگر عشق وجود داشته باشد هر کاری را می‌شود انجام داد. البته دولت‌ها و شهرداری‌ها وظیفه دارند بسترهای بهتری برای شکوفایی فرهنگ بسازند. اما با این همه مسئولیت ها به دوش مثلا تئاتر نمی‌افتد با داشتن یک مکان تئاتری مناسب هنرمند تئاتر به عنوان عضوی از جامعه که می‌خواهد روی فرهنگ تاثیر بگذارد هم خودش را روی صحنه می‌بیند هم تماشاگر یک رویداد فرهنگی می‌شود. اجرای تئاتر در هر مکانی از قبیل مسجد باعث ارتقا سطح مدنی جامعه، همزیستی و رویکردی نو به جهان می‌شود.

مشــاهده کامل خبر

˝منولیو˝ فراخوان داد

فستیوال "مونولیو" برای دوره‌ی پنجم خود از هنرمندان شهرستان‌ها برای شرکت در این دوره دعوت می‌کند. علاقمندان شهرستانی مایل به شرکت در این فستیوال می‌توانند نمایش‌نامه‌های پیشنهادی خود را تا پایان اردیبهشت سال ۹۳ به آدرس پست الکترونیکی monoleev@gmail.com ارسال کنند.

از میان نمایش‌نامه‌های فرستاده شده، شش نمایش انتخاب خواهد شد که با مشاوره‌ی شش کارگردان مطرح تئاتر بر روی آن‌ها کار خواهد شد تا به مرحله‌ی اجرا برسند.

از آن‌جا که این روند، جنبه‌ی آموزشی و پژوهشی دارد و مونولوگ‌ها با نویسنده-کارگردان و بازیگر بومی اجرا می‌شوند، گرو‌ه‌های انتخاب شده، زیر نظر این شش کارگردان و گروه تئاتر "لیو" تمرینات خود را برگزار خواهند کرد.

بنابراین گزارش، فستیوال "مونولیو" نخستین فستیوال مونولوگ بخش خصوصی است که از سال ۸۹ توسط گروه تئاتر "لیو" با سرپرستی محمدحسن معجونی هر سال برگزارمی‌شود و پاییز امسال پنجمین دوره‌ی خود را برگزار خواهد کرد.

دور نخست اجراهای"مونولوگ" در سال ۸۷ و به صورت درون گروهی و غیر رقابتی برگزار شد که در آن طی یک سال، ۱۲ مونولوگ توسط اعضای گروه تئاتر "لیو" به روی صحنه رفت که متن‌ آن‌ها توسط۱۲ نویسنده‌ از جمله نغمه ثمینی، محمد یعقوبی، محمد چرمشیر، رضا سرور و… نوشته شد.

در این دوره، متن‌های بخش تهران را نویسنده و کارگردان معاصر، امیر رضا کوهستانی، سفارش خواهد داد.

مشــاهده کامل خبر

حسین طاهری تشریح کرد: رویکرد مرکز هنرهای نمایشی در سال 1393

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، حسین طاهری مدیر کل این مرکز، ضمن تبریک مجدد به مناسبت آغاز سال جدید به همه هنرمندان و دست‌اندرکاران هنر نمایش کشور، در خصوص شعار اقتصاد و فرهنگ ورویکرد مرکز هنرهای نمایشی در سال 93 اظهار داشت: برای اجرایی کردن مفاهیم مطروحه در تناسب با هنر نمایش و انتخاب رویکرد صحیح و سامان‌دهی شده، در ایام کاری و نیز تعطیلات نخستین و دومین هفته فروردین‌ماه جاری، چند نشست کاری و جلسات فشرده‌ای به عنوان گام نخست با حضور تعدادی از استادان وهنرمندان وکارشناسان حوزه نمایش برگزار شد.

وی با اشاره به تعیین کار ویژه اصلی در مرکز هنرهای نمایشی، استمرار این جلسات تخصصی را ضرورتی غیرقابل انکار برشمرد و اضافه کرد: به همین منظور، گسترش هدف‌مند دایره رجوع به هنرمندان متخصص و دردآشنا در حوزه هنر نمایش و فرهنگ در روزهای آینده برای نیل به رویکرد جامع و همه‌سویه با اتخاد شیوه صحیح و کارآمد حل مسئله و... مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی اتفاق خواهد افتاد.

طاهری، در پاسخ به این پرسش که در سال 93 رویکرد مرکز هنرهای نمایشی بر حمایت بیش‌تر از چه نمایش‌هایی است، تصریح کرد: ابتدا باید اشاره کنم که برنامه‌ریزی روزآمد برای بهره‌گیری هنرمندانه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هنر نمایش با توجه عمیق به باورهای دینی و آداب و سنن ملی در جهت هویت ایرانی‌اسلامی، مورد تاکید است. البته آثار نمایشی از این دست، که همیشه، بر صدر جای دارند، نیازمند عرق‌ریزان روح و طی دوران جنینی و تولد و زیستی خلاقانه هستند. در این راستا، آثاری از این سنخ در هر مرحله‌ای از ایده تا اجرا، مورد عنایت‌اند و با ملحوظ داشتن الزامات تاثیرگذاری بر مخاطب، ان‌شاالله به گونه‌ای صحیح و کارآمد، عملیاتی خواهند شد.

وی ادامه داد: در عین حال، تلاش برای به اجرا درآمدن آثار نمایشی‌ با پیام‌هایی هنرمندانه و روشن برای رونق اقتصاد ملی و مردمی و انگیزش عزم ملی در به‌دستگیری سرنوشت کشور در حوزه‌های مختلف، با باور به توان‌مندی‌های متنوع و متکثر ایرانی در گستره مراکز استان‌ها و سایر شهرها و پرهیز از ایستایی و توقف صرف و مخل در پایتخت نیز صورت خواهد گرفت.

طاهری، با اشاره به توجه ویژه مرکز هنرهای نمایشی به تئاتر ملی ایرانی در سال 93، اظهار کرد: تاکید مرکز هنرهای نمایشی در سال 93،بر زمینه‌سازی مناسب برای شناشایی آثار مطلوب و نیز طراحی یا نمونه‌سازی اجرای آثاری است که در ترویج روح ایمان، و توجه به بن‌مایه‌های فرهنگی موثر در استقلال ملی و...،تولید شوند. این در حالی است که مخاطب قراردادن خانواده و جوانان در ایجاد امید و نشاط با استفاده از فضاسازی مناسب برای اجرا شدن آثار نمایشی وام گرفته از ادبیات و متون گران‌سنگ فارسی، طرح و معرفی سامان‌یافته مفاخر و قهرمانان ملی، محلی و اسطوره‌های ایرانی و رویکرد خاص به زبان فارسی به عنوان یکی از نمادها و سمبل‌های وحدت ملی نیز به صورتی جدی، مد نظر قرار خواهند گرفت.

مدیرکل هنرهای نمایشی، بسترسازی مناسب برای ترویج هنرمندانه فضایل اخلاقی در آثار نمایشی و پرهیز از موقعیت‌ها و زمینه‌هایی را که به لذت‌جویی صرف و خودخواهانه دامن می‌زند و یا به اشاعه بیمارگونه اباحه‌گری می‌انجامد، نیز جزء برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی برشمرد.

طاهری ادامه داد: تدوین و نشر مولفه‌های هنرمندانه در تولید و اجرای آثار نمایشی، اقتضا می‌کند به گونه‌ای عمل شود که این آثار، هم به عنوان مانع و سدی در برابر تحقیر خلقیات ایرانی و تمسخر زبان فارسی نقش‌آفرینی کنند و هم کارکردی در راستای ارتقای فرهنگ بومی و ایرانی‌اسلامی و اصالت خانواده ایرانی داشته باشند.

وی در پایان با تاکید براهمیت نوع تامین هزینه‌ها در تئاتر، به ترویج روحیه تلاش برای استفاده از شیوه‌های روزآمد، کارا و استقبال از به کارگیری روش‌های مطلوب شناخته شده نیز اشاره‌ای کرد و افزود: باید روش‌های ابداعی در اقتصاد هنر نمایش کشور با تاکید بر تسری هدف‌مند آن به موقعیت‌های جغرافیایی منطقه و نیز بین‌المللی ذضمن بررسی، مورد حمایت قرار گیرد.

حسین طاهری مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در پایان اظهار داشت: با دعوت واستقبال واستمداد از نقد کارشناسانه و مشفقانه هنرمندان و استادان و کارشناسان خبره و دلسوز در حوزه‌های هنر نمایش، امیدواریم تا در مسیر برنامه‌ریزی و اجرا، بتوانیم به تصحیح به‌هنگام روندها و رویه‌ها، اقدام نموده و در این حرکت جمعی و گروهی که به همت خانواده بزرگ و پرشمار هنرمندان و دست‌اندرکاران هنر نمایش جلوه‌گری می‌کند، با عزم راسخ ملی، افق‌های نو را درنوردید و بدون تردید، چشم‌اندازهای متعالی‌تر را در قاب آینده، پیش‌رو قرار داد.

مشــاهده کامل خبر

بخش شهرستان و بین‌الملل به فستیوال˝منولیو˝ اضافه می‌شود

حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر لیو با تاکید بر ادامه برگزاری فستیوال "منولیو" در سال جدید به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: سال گذشته این جشنواره به خوبی برگزار شد و حدود 15 اثر اجرا شدند.

او در ادامه افزود: امسال فستیوال را گسترش می‌دهیم و در 4 بخش آن را برگزار می‌کنیم. بخش‌های بین‌الملل، شهرستان، تهران و بخشی هم به برگزاری کارگاه آموزشی اختصاص دارد. بخش بین‌الملل و شهرستان را قبلا نداشتیم و از امسال اضافه می‌کنیم.

معجونی توضیح داد: فقط برای بخش شهرستان فراخوان منتشر می‌کنیم و در بخش تهران هم متن‌هایی به دست ما رسیده که آثار توسط امیر رضا کوهستانی انتخاب می‌شوند.

سرپرست تئاتر لیو به خصوصی بودن این جشنواره اشاره کرد و گفت : این فستیوال کاملا به شکل خصوصی برگزار می‌شود و هیچ حمایت مالی تاکنو نداشته اما از امسال با توجه به اضافه شدن بخش بین الملل لزوم داشتن اسپانسر برای حمایت حس می‌شود و از اویل سال 93 به دنبال اسپانسر خواهیم بود.

مشــاهده کامل خبر

حمید مهرآرا درگذشت

حمید مهرآرا از بازیگران شناخته شده دهه 60 و 70 تئاتر، سینما و تلویزیون، صبح روز جمعه هشتم فروردین پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری دیابت که منجر به قطع پا او نیز شد، دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد مهرآرا که مدت هشت سال به بیماری دیابت مبتلا بود، در سال 91 بر اثر این بیماری، یک پای خود را از دست داد و بعد از آن، در دی ماه سال گذشته بر اثر نداشتن تحرک، پزشکان مجبور به قطع پای دیگر او شدند.

حمید مهرآرا در ‌آثاری سینمایی همچون "تاراج" و "پرونده هاوانا" در مجموعه های تلویزیونی "آیینه"، "امیر کبیر"، "پهلوانان نمی‌میرند"، "آرایشگاه زیبا"، "روزگار جوانی" و در عرصه تئاتر در نمایش‌های "پیروزی در شیکاگو"، "زنگ بیداری"، "شعبده‌باز" و تله تئاترهای مجموعه طنز "بازنشسته" بازی کرده بود.

مشــاهده کامل خبر

مداح هیئت تئاتری ها درگذشت...

مشــاهده کامل خبر

هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر

در سال 1962 میلادی برای نخستین بار انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد. این طرح در نهمین کنگره انجمن جهانی تئاتر در شهر وین پایتخت اتریش با پیشنهاد "آروی کی وی ما"، رییس وقت ITT به صورت رسمی مورد پذیرش تمامی اعضای این انجمن جهانی قرار گرفت و به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید.

از آن تاریخ تا به امروز، همه ساله در 27 مارس میلادی برابر با هفتم فروردین ماه هجری شمسی، مراکز ملی انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) که متشکل از بیش از یکصد عضو هستند، با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی می دارند و متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می کنند.

انجمن جهانی تئاتر برای نخستین بار در سال 1948 میلادی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) و با حضور تنی چند از فعالان، صاحبنظران و کارشناسان هنر نمایش جهان تاسیس شد و به عنوان یک موسسه غیردولتی فعال درزمینه هنرهای نمایشی به صورت مشورتی و انجام فعالیت های مشترک از طرف سازمان های مرتبط با ˈیونسکوˈ با هدف بسط و توسعه تئاتر به عنوان زبانی جهانی برای انتقال مفاهیم مشترک انسانی در جهان فعالیت خود را آغاز کرد.

مهمترین اهداف آی.تی.آی که در حقیقت سنگ بنای شکل گیری این تشکل جهانی بود بر مواردی چون »اعتلای مبادلات بین ‏المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی«، «برانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست ‏اندرکاران تئاتر»، «آگاه ‏سازی افکارعمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعه»، «تعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت ها» و «پیوستن به دفاع از اهداف یونسکو به عنوان یک سازمان جهانی» استوار بود.

برای تحقق این اهداف کلان و رسیدن جامعه جهانی به این خواست های انسان دوستانه هر ساله انجمن های ملی آی تی آی در سراسر جهان ضمن اعلام برنامه های خود به آی. تی.آی جهانی، برنامه های خاصی را برای معرفی هنر نمایش به عموم مخاطبان به عنوانحامیان و سرمایه های اصلی تئاتر هر کشور برگزار می کنند.

در همین راستا، هر ساله یکی از شخصیت های بزرگ تئاتر و یا افرادی که به واسطه نام بزرگشان در تمامی شاخه های فرهنگی و هنری تاثیرگذار هستند، متنی را به عنوان پیام روز جهانی تئاتر بر اساس پنداشت های هنری و انتظاراتی که آنها از هنر نمایش درسال پیش رو دارند را به رشته تحریر در می آورند و در اختیار ˈآی.تی.آیˈ قرار می دهند.

این مرکز نیز پیام سال تئاتری را به تمام مراکز عضو می فرستد و این پیام پیش از انجام هر برنامه ای برای حاضران قرائت می شود و در بیش از یکصد رسانه دیداری، شنیداری و مکتوب بین المللی منتشر می شود تا عموم علاقه مندان و فعالان این هنر، تلاشخود را برای تحقق آن شعار در نمایش های تولیدی خود به کار برند.

نخستین پیام روز جهانی تئاتر توسط ˈژان کوکتوˈ (Jaean Cocteau) نمایشنامه نویس و کارگردان شهیر فرانسوی در سال 1962 میلادی بیان شد و هرساله یکی از شخصیت های بزرگ هنر نمایش و یا صاحب نامان بین المللی عرصه فرهنگ وهنر پیام روزجهانی را منتشر می کنند.

سال گذشته و در پنجاهمین سالگرد روز جهانی تئاتر، ˈجان مالکوویچˈ بازیگر و کارگردان برجسته آمریکایی متن پیام روز جهانی تئاتر را با شعار ˈنمایش، اصلی ترین دلیل برای زندگیˈ به زندگی تحریر درآورد.

پیام روز جهانی تئاتر در سال 2013 میلادی را داریو فو (Dario Fo)‏ نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر و طراح صحنه 87 ساله و تاثیرگذار ایتالیایی به رشته تحریر در آورده است.

متن پیام داریوفو به مناسبت روز جهانی تئاتر در سال 2013 به شرح زیر است:

در روزگارانی بسیار پیش از این، صاحبان قدرت که طاقت شان از دست بازیگران «کمدیا دل آرته» تمام شده بود، برای این مشکل راه حلی پیدا کردند؛ اینکه همه آن ها را از کشور اخراج کنند.

امروزه به خاطر وجود بحران «اقتصادی»، بازیگران و گروه های تئاتری برای پیدا کردن مکانی برای اجرای نمایش، برای پیدا کردن سالن های تئاتر و برای پیدا کردن تماشاگران شان دست و پا می زنند. برای همین قانون گذارها هم دیگر چندان دلواپس مشکل کنترل و نظارت بر افرادی که با کنایه و طعنه منظورشان را بیان می کنند، نیستند؛ چون دیگر نه جایی برای بازیگران باقی مانده و نه مخاطبی برای حرف هایشان.

در دوران رنسانس، بر خلاف این روزگار، افرادی که در ایتالیا در راس قدرت بودند، برای کنترل بازیگران _ که مخاطبان زیادی هم داشتند_ با دردسر زیادی روبرو بودند.

می دانیم که بزرگ ترین مهاجرت گروهی بازیگران « کمدیا دل آرته» در قرن ضد اصلاحات رخ داد، در زمانی که از سوی حاکمان وقت فرمان برچیده شدن تمام فضاهای اجرای نمایش داده شد؛ به خصوص در شهر رم، جایی که این بازیگران به اهانت به «شهر مقدس» محکوم شده بودند.

پاپ اینوسنت هفتم (Pope Innocent XII ) تحت فشار مصرانه محافظه کار ترین جناح طرفدار بورژوازی و حامی عمده رو حانیت، در سال 1697 دستور تعطیل شدن تئاتر (Tordinona) را داد؛ مکانی که به اعتقاد اخلاق گرایان بیش ترین تعداد اجراهای شرم آور را به نمایش گذاشته بود.

در همین دوره ضد اصلاحات، کاردینال کارلو بورومئو ( carlo borromeo ) که در شمال ایتالیا فعالیت داشت و خودش را وقف رستگاری کودکان میلان کرده بود. میان هنر به عنوان والاترین شکل تعلیم و تربیت روحانی و «تئاتر» به عنوان مظهر تقدس شکنی و بطالت، خط روشنی کشید.

او در نامه ای خطاب به همکارانش، که من بر اساس حافظه ام بخشی از آن را نقل می کنم، نظرش را کمابیش این طور بیان کرد:
ما به عنوان کسانی که عزم بر ریشه کن کردن علف های هرز شیطانی را داریم، برای در آتش سوزاندن متن هایی که حاوی سخنان شرم آوری هستند و برای پاک کردن آن ها از حافظه مردم، و همچنین برای تعقیب قانونی آن هایی که چنین متن هایی را منتشر و چاپ می کنند، تمام کوشش خود را کرده ایم.

اما چنانکه مشهود است، زمانی که ما در خواب بوده ایم شیطان پنهان کارانه حیله ای تازه را به کار انداخته است.

آنچه که چشم می بیند، چه بسیار در روح نافذتر از آن است که در چنان کتاب هایی می توان خواند! و تا چه اندازه کلامی که با حرکات مناسب همراه شود و بر زبان آید، برای ذهن نوجوان ها و دخترکان جوان مخرب تر از کلمات بی جان چاپ شده در کتاب ها است! پس مقتضی است که در اسرع وقت شهرهایمان را از حضور سازندگان تئاتر نجات دهیم؛ همان کاری که با بدن های تسخیر شده توسط ارواح شریر انجام می دهیم.

به این ترتیب به نظر می رسد تنها راه حل این «بحران» در امید داشتن به سازمان دهی ای (برای مقابله با ) یک « شکار جادوگران» بزرگ دیگر بر علیه ما نهفته باشد! به خصوص بر علیه جوانانی که می خواهند هنر تئاتر را بیاموزند: نسل جدیدی از بازیگران جوان و از وطن رانده شده، کسانی که احتمالا از دل این محدودیت و اضطرار هم، منافذ تصور ناپذیر تازه ای را برای بازنمایی و نمایشگری بیرون می کشند.

مشــاهده کامل خبر

سال 1392 دریک نگاه - فصل پاییز

- مهرماه92

*نمایش میدانی جاده و فانوس بازسازی عملیات کربلای 10 کاری از گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد، انجمن هنرهای نمایشی بسیج هنرمندان و سپاه و تیپ44 حضرت قمر بنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری از تاریخ 31 شهریور ماه 1392 الی 7 مهرماه 1392 به مناسبت هفته دفاع مقدس در منطقه رحمتیه اجرا شد. طی هفت شب اجرای موفق این نمایش تعداد 9450 نفر از این نمایش میدانی دیدین نمودند.


*نتایج مرحله بازبینی آثار شرکت کننده در جشنواره و برنامه زمانبندی اجرای نمایش های بیست و پنچمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری اعلام شد.

*در زمان اجرای نمایش میدانی جاده و فانوس خاص بازسازی عملیات کربلای 10 جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین نکونام امام جمعه استان و شهرستان شهرکرد و جناب آقای عنابستانی استاندار وقت و جناب آقای سردار سلیمانی فرماندهی سپاه حضرت قمربنی هاشم استان و جناب آقای گنجی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور یافتند و در پایان از هنرمندان این مجموعه قدردانی به عمل آوردند.

*اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان چهار محال و بختیاری چهارشنبه 9 مهرماه 92 در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر شهرکرد سالن مهر برگزار شد و در این مراسم از برگزیدگان این جشنواره قدردانی شد.اعتراضات هنرمندان نسبت به انتخاب برگزیدگان در آن روز جز مهمترین خبرها شد طوری که صحنه های از این اعتراضات را برنامه 20:30 وسایر بخشهای خبری سیما نشان داد.

*یکی دیگر از رویدادهای این ماه،واکنشهای متضاد حمید پورآذری در شهرکرد و بیرون از شهرکرد بود که جمعی از اهالی تئاتر استان نسبت به رفتار ایشان واکنش نشان داده و درد و دل خود را در نامه ای منتشر کردند.

*طی نظرسنجی که در وبلاگ گروه همسفران مهتاب بلافاصله پس از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی انجام داد،بیش از 85 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد به ضعیف بودن داوریها در جشنواره این سال داشتند.

*فراخوان جشنواره تئاتر دانشجویی 1393 نیز در این ماه منتشر گردید.

 


- آبانماه 92

*برگزاری جشنواره تئاتر منطقه دو کشور در کرمانشاه  با حضور 25 اثر از مناطق مختلف، که از استانمان دو نمایش خوابهایی که برای ماهی ها می بینیم و تمام من همه عدو در این جشنواره حضور داشتند، برگزار شد که متاسفانه هیچ یک از این نمایش های استان موفق به دریافت جواز حضور در جشنواره فجر نشدند.

* آقای قادر آشنا مدیرکل سابق هنرهای نمایشی کشور، در آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره منطقه دو کشور در کرمانشاه اعلام کرد: به استان های دارای مجموعه تئاتر شهر کمک یک میلیارد ریالی اعطا می شود.

* مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استانی ققنوس در فرهنگسرای شهرستان فارسان برگزار گردید.

*با آغاز ماه محرم، هنرمندان تئاتر استان در کنار مردم استان حضور پر رنگ و فعالی را در مراسمات دهه اول محرم داشتند.

* آموزشگاه آرام، طی فراخوانی از برجستگان و بزرگان تئاتر استان جهت حضور در اجرای هفتگی نمایشنامه خوانی دعوت نمود.

*فراخوان پنجمین جشنواره امید، اعلام گردید.

*در 28 آبانماه 92 یک اتفاق خیلی مهم دیگر در وبلاگ گروه رخ داد و آن هم تبدیل وبلاگ گروه به سایت با دامنه ir بود که با همت و تلاش مدیریت محترم سایت و تیم طراح سایت رخ داد.

- آذرماه 92

*انتشار فراخوان مسابقه نمایشنامه نویسی آموزگار ادب نیز در این ماه بود.

* در این ماه جزیره کیش به عنوان میزبان افتتاحیه بخش استانی فجر در سال 92 انتخاب گردید.

*جشنواره تئاتر دانشجویی،اسامی پذیرفته شدگان بخش تئاتر صحنه دانشجویان سایر رشته ها جهت بازبینی را اعلام نمود.

*خبر برگزاری کارگاه های تخصصی نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و پژوهشی در شهرکرد تا پایان سال 1392 اعلام شد.

*آغاز همایش نمایشنامه خوانی در شهرکرد با همت گروه تئاتر آرام و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان در پلاتوی امیرکبیر شهرکرد با بازخوانی نمایشنامه نوای اسرار آمیز اثر اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی طاهره سلیمانی دهکردی .

*طی نظرسنجی که طی این ماه در سایت گروه قرار گرفت، درمورد علت کم بودن اجراهای عمومی استان چیست؟، اکثر شرکت کنندگان دو عامل عدم حمایت مسئولین و بی رغبتی هنرمندان را دلیل عمده آن دانستند.

*اجرای عمومی نمایش و صدا این همیشه ترسان ... که از تاریخ 23آذر تا30آذر در سالن امیرکبیر شهرکرد بروی صحنه رفت که مورد استقبال نسبتا خوب مردم قرار گرفت.

*اعلام برنامه زمانبندی همایش نمایشنامه خوانی استان توسط آموزشگاه تئاتر آرام.

*اعلام آثار راه یافته به بخش نهایی نسل نو سی و دومین جشنواره تئاتر فجر توسط هیئت انتخاب آثار این بخش جشنواره.

مشــاهده کامل خبر

˝سر کردن با بِکت˝، 4 روز طرح بحث و پرسش درباره ساموئل بکت

به نقل از هنرآنلاین؛ در هر یک از جلسات "سر کردن با بِکت" که در چهار هفته متوالی برگزار می‌شود، علاوه بر طرح بحث و طرح پرسش، چهار فیلم تئاتر "روزهای خوش"، "فیلم"، "آخرین نوار کراپ" و "آخرین بازی" برای حاضران پخش می‌شود.

بحث‌ها و پرسش‌های جلسات "سر کردن با بِکت" به شرح زیر است:

جلسه اول: 15 فروردین‌ماه 93 ساعت 18 
طرح بحث: صالح نجفی "کشیدن انتظار یا گودو کی/ چیست"، نیما پرژام "تئاتر بالقوگی" 
طرح بحث از تایماز افسری همراه با پخش فیلم تئاتر "روزهای خوش"

جلسه دوم: 22 فروردین‌ماه ساعت 18 
طرح بحث از: ارسلان ریحان‌زاده "بکت و هیچ"، حسین نمکین "دوچرخه‌های بکت"
طرح پرسش از نادر فتوره چی همراه با پخش فیلم "فیلم"

جلسه سوم: 29 فروردین‌ماه ساعت 18
طرح بحث از محمدرضایی‌راد "تک‌گویی‌های بکت" و نیما عیسی‌پور "در انتظار گودو و آخرین نوار کراپ: خوانشی سیاسی"
طرح پرسش از علی عباس بیگی همراه با پخش فیلم تئاتر "آخرین نوار کراپ"

جلسه چهارم: 5 اردیبهشت‌ماه، ساعت 18
طرح بحث از مراد فرهادپور "ملاقات با بکت"، همراه با پخش فیلم تئاتر " آخر بازی"- طراح پرسش آخرین جلسه متعاقبا اعلام می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این جلسات تا روز 29 اسفندماه جاری با شماه تلفن شماره ثبت نام : 09332232652 تماس بگیرند.

مشــاهده کامل خبر

هدایت به بالای صفحه