close
تبلیغات در اینترنت
گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد - 18
آخرین آثار تولید شده گروه
Hamsafaran Mahtab
  • نمایش اژدهاک-کارگردان: مرضیه اسماعیلی
  • کاست محزون-کارگردان: مسلم سلیمانیان
  • نمایش های میدانی کنگره شهدای به مدت 4سال
  • وصدا این همیشه ترسان-کارگردان:حسین اصغریان
  • کمدی مخمصه-کارگردان:مسلم سلیمانیان
  • سها یک ستاره سرخ-کارگردان: مسلم سلیمانیان
اطلاعیـــه سایـــت :
  • آخرین اطلاعات و اخبار منتشر شده در زمینه هنرهای نمایشی را می توانید در این درگاه مطالعه کنید
  • منتظر امکانات و ایده های جدید باشید

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت آغاز سال 1393 بهار ارمغان حیات است و نمایش رستاخیز طبیعت

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی؛ در متن پیام نوروزی حسین طاهری آمده:

به نام بهار آفرین

"ایاک نعبد" است زمستان دعای باغ واندر بهار گوید: "ایاک نستعین"

"بهار" ارمغان حیات است و نمایش رستاخیز طبیعت، تا که باور کنیم انسان را نیز در واپسین زندگی، بعثت و رویشی دوباره خواهد بود از خاک تا محضر آن یگانه پاک.

و خوشا به حال آنانی که از بهار، نکته ها می‌یابند و با نوروز می رویند و اهالی شریف صحنه گسترده نمایش این مرز و بوم، چه بسیار بهره ها که از بهار می گیرند و چه شورانگیز به پیشواز سالی سرشارتر و صحنه هایی پرفروغ تر می روند که: تا نقش خیال دوست با ماست ما را همه عمر خود تماشاست.

مشــاهده کامل خبر

سال 1392 در یک نگاه - فصل تابستان


-تیر ماه 1392

حجت الاسلام والمسلمین فتاحی کارشناس امور هنری و نمایشی استان:سالن بنیاد شهید و امورایثارگران استان با گنجایش پانصد نفر تماشاچی دارای شرایطی  مساعد و سیستم های مجهز (نور و صوت) جهت اجرای عموم نمایش بسیار ایده آل و مناسب می باشد.سن و نوع چیدمان صندلی ها، آگوستیک بودن آن همه و همه گواه بر این مدعاست.

حضور 90 درصدی نویسندگان برجسته جوان و پیشکسوت در بیست و پنجمین جشنواره استانی نیز از مهم ترین اتفاقات این سال بود.


-مرداد ماه 1392

درگذشت نویسنده موفق کشور « استاد محمود استاد محمد» از دیگر رویداد های بد این سال بود.ایشان در حال نوشتن آخرین اثر خود بنام « هیهات» بودند که این نمایشنامه ناتمام ماند.

اعلام نتایج بازخوانی متونی ارسالی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی و آغاز تمرینات گروه هایی که موفق به تائید آثار خود در مرحله بازخوانی بیست و پنجمین جشنواره استانی شده بودند.که همزمان  با ماه مبارک رمضان بود.


-شهریور ماه 1392

نمایش انتظار به نویسندگی مسلم سلیمانیان چالش تری و کارگردانی مصطفی راد با موضوعیت ایثار و شهادت خاص شهدای والا مقام کارمند استان چهارمحال و بختیاری در سالن ابن سینا شهرکرد با بازی سرکار خانم مرضیه اسماعیلی و آقایان رضا علوی، سهراب اسماعیلی و مصطفی راد در حضور هشتصد تماشاگر به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد، فرماندهی محترم سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) و تعدادی از مسئولین حاضر در سالن نمایش با رضایتمندی خود از اجرای موفق گروه از مجموعه همسفران خواستار شدند اجرای رزمایش در هفته دفاع مقدس در منطقه رحمتیه شهرکرد را نیز به همین نحو اجرا و برای هنرمندان تئاتر آرزوی موفقیت و سلامتی کردند، در این نمایش آقای محمدصادق سجادی مدیر و دستیار صحنه،مسلم سلیمانیان افکت و پردازش نور و احسان بسیم اجرای موسیقی را به عهده داشتند.

اعضای گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد پیش از افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی در روز دوشنبه 18 شهریور 92 با همت و همیاری یکدیگر در ساعت تمرین خود اقدام به گردگیری و برگزاری اختتامیه زباله های سالن اصلی امیر کبیر و پشت صحنه آن نمودند.

یکی دیگر از رویداد های نابهنگام و بسیار غم انگیز این سال فوت پدر خانم ها اسماعیلی بود که به بیان استاد بهروز زمانی پدر تئاتری ها بود که از بین ما رفت.

 


مشــاهده کامل خبر

سال 1392 در یک نگاه-فصل بهار

با توجه به پایان سال 1392 بد نیست مروری بر مهم ترین اتفاقات تئاتری استان و بخصوص گروه همسفران مهتاب کنیم، تا با نگاهی نو سال جدید را آغاز کنیم ، همانگونه که این سال را متفاوت تر سال های دیگر آغاز نمودیم.


 -فروردین ماه 1392

در آغاز سال  راه اندازی وبلاگ گروه همسفران مهتاب شهرکرد برابر بود با ورود گروه به دنیای فناوری اطلاعات ، وبلاگ در ابتدا به منظور هماهنگی بین اعضای گروه ایجاد گردید که با تلاش تیم طراح و با درایت مدیریت سایت، هدف وبلاگ به اطلاع رسانی اخبار تئاتر استان و کشور تغییر کرد.

پیام پنجاه و یکمین سالروز جهانی تئاتر « امید به جوانان برای تولید تئاتر گرفتار شده در بحران » توسط کنگره جهانی تئاتر به مراکز عضو ارسال شد که این پیام پیش از انجام هر برنامه ای برای حاضران قرائت می شود و در بیش از یکصد رسانه دیداری، شنیداری و مکتوب بین المللی منتشر می شود تا عموم علاقه مندان و فعالان این هنر، تلاش خود را برای تحقق آن شعار در نمایش های تولیدی خود به کار برند.

از خبرساز ترین رویداد های این سال درگذشت بازیگر جوان کشور، عسل بدیعی بود که باعث تأثر جامعه هنری کشور شد و بازتاب زیادی در رسانه های ملی داشت و اعضای بدن این بازیگر به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.

در این ماه جناب آقای حجت الله شیروانی در مصاحبه با گزارشگر فارس قول یک پلاتو دیگر در شهرکرد را تا پایان امسال که همین هفته باشد داده بودند که هنوز این وعده عملی نشده است.

رویداد دیگر این ماه فوت زنده یاد سعدی افشار، آخرین سیاه باز ایران بود که در سن 79 سالگی دیده از جهان بست و گروه های هنری مختلفی آثار خود را به روح ایشان تقدیم نمودند.


 -اردیبهشت ماه 1392

گروه تئاتر چکاوک شهرکرد در این ماه نمایش «شناسنامه» به کارگردانی ولی ا... شاهرخی فر اجرا نمود که درآمد حاصل از این نمایش به زلزله زدگان کمک شد و در این نمایش به سعدی افشار نیز ادای احترامی انجام شد. در این نمایش آقایان مجید نوروزی و ولی ا... شاهرخی فر ایفای نقش می نمودند.

حضور جناب آقایان قادر آشنا و کوروش نریمانی و مهدی حاجیان که برای مراسم اردیبهشت تئاتر استان به شهرکرد سفر کرده بودند از دیگر رویداد های این ماه به حساب می آید. که ایشان بازدیدی از سالن امیرکبیر شهرکرد هم به عمل آوردند. که آقای قادر آشنا از سازماندهی منسجم گروه ها و برنامه های آینده تئاتر کشور خبر داد.

در آئین اختتامیه جشن اردی بهشت تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از 5 عضو فعال گروه تئاتر همسفران مهتاب - عادل محمدیان،محمد حیدری،مسلم سلیمانیان،مصطفی راد،آرزو عبدالهی- تجلیل شد.پس از برگزاری آئین اردی بهشت تئاتر استان با توجه به عدم رضایت هنرمندان از نحوه تجلیل و برگزاری این مراسم ، وبلاگ همسفران مهتاب نظرسنجی در این رابطه بروی صفحه اصلی خود قرار داد که 90 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی عدم رضایت خود را اعلام نمودند.

مصطفی راد، از اعضای گروه تئاتر همسفران مهتاب در این ماه توانست رتبه اول بازیگر مرد را در جشنواره تئاتر آفتاب اصفهان کسب نماید.

 

کسب پروانه فعالیت دائمی سطح «ب» توسط گروه همسفران مهتاب شامل 7 عضو اصلی و 33 عضو فرعی در این ماه نیز قابل توجه است.

  

در پایان این ماه فراخوان بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی منتشر شد ومدیرکل ارشاد استان با تأکید بر اینکه نمایشنامه های ایرانی فقط مجاز به شرکت در این جشنواره خواهند بود و متون نمایشی باید جدید باشند و اقتباسی و الهام گرفته از متن دیگر نیز نباشند از نحوه برگزاری این جشنواره خبر داد.


-خرداد ماه 1392

در آغاز این ماه شاهد افتتاح اولین آموزشگاه اختصاصی هنر های نمایشی به مدیریت آقای رضا ولی پور با نام آموزشگاه آرام بودیم که این آموزشگاه میتواند نقش بسزایی در تئاتر استان داشته باشد.

در پایان این ماه فراخوان جشنواره تئاتر فجر منتشر شد.که حاکی از برگزاری جشنواره در بخش های صحنه، مرور تئاتر ایران، برگزیدگان تئاتر مناطق، جشنواره جشنواره‌ها، چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 93، تئاتر نسل نو، تئاتر ملل، بخش رقابتی تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس، مسابقه و نمایشگاه پوستر، چهارمین بازار تئاتر ایران، کارگاه آموزشی و نشست‌های تخصصی بخش‌های سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.


  این مطلب ادامه دارد...

مشــاهده کامل خبر

مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی شد

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ طاهری در حالی از قطعی شدن انتصاب مرضیه برومند به عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در برنامه تلویزیونی مجله تئاتر خبر داد که هفته گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبری به نقل از مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی مبنی بر رایزنی‌های اولیه این مرکز با مرضیه برومند برای پذیرفتن این سمت خبر داده بود.

طاهری در برنامه مجله تئاتر با اشاره به زمان محدود باقیمانده تا برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، گفت: دبیر جشنواره تئاتر عروسکی باید خیلی زودتر از این‌ها انتخاب می‌شد و با توجه به زمان محدودی که تا برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره عروسکی (در شهریورماه سال 93) باقی مانده و بعد از گذشت حدود 1/5 سال از برگزاری دوره چهاردهم هنوز فراخوان دوره‌ پانزدهم منتشر نشده و به همین خاطر دبیر این جشنواره کار سختی پیش‌رو دارد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه؛ تلاش کردم که مدیرانم یک سر و گردن از خودم بالاتر باشند، افزود: در این مدت و پس از بررسی‌های مختلف سعی کردم افرادی را انتخاب کنم که معدل کاری خوبی داشته باشند و ضمنا وام‌دار هیچ گروه یا دسته‌ای نباشند.

لازم به یادآوری است، حسین طاهری در بیست روز گذشته طی احکام جداگانه‌ای، رضا دادویی را به عنوان رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، سیداشرف طباطبائی را به عنوان مشاور اداره کل هنرهای نمایشی، ناصر باباشاهی را به عنوان مدیر کانون تئاتر دانشگاهیان و داوود فتحعلی‌بیگی را به عنوان مدیر كانون تعزیه و نمایش‌های آیینی سنتی منصوب کرده و مرضیه برومند پنجمین انتصاب مهم تئاتری در آخرین ماه سال 92 محسوب می‌شود.

گفتنی است، چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی با دبیری اردشیر صالح‌پور، 10 تا 15 تیرماه سال 91 در تهران برگزار شد.

مشــاهده کامل خبر

جشنواره‌ی امید برگزیدگان خود را شناخت

Omid-Logo-Neshastبه گزارش همسفران مهتاب داوران بخش نهایی جشنواره‌ی سراسری تئاتر امید برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جشنواره‌ی سراسری امید، مراسم پایانی پایانی پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی سراسری تئاتر امید عصر روز جمعه ۲۳ اسفند ماه در تالار هنر برگزار شد و هیات داوران که متشکل‌اند از رویا تیموریان، محمد امیریاراحمدی و نادر برهانی مرند برگزیدگان این دوره را معرفی کردند.

مشــاهده کامل خبر

پیام روز جهانی تئاتر عروسکی به قلم ادواردو دی مائورو از آرژانتین؛

ادواردو دی مائورو، هنرمند تئاتر عروسکی اهل آرژانتین در پیام روز جهانی تئاتر عروسکی 2014 از تمام عروسک گردانان دنیا خواست تا با ظلم، نابرابری و بی عدالتی برخورد کنند.

پیام روز جهانی تئاتر عروسکی را امسال، ادواردو دی مائورو، هنرمند تئاتر عروسکی اهل آرژانتین، نوشته است. او، که متولد 1928 در شهر کوردوباست، به همراه برادر دوقلویش، هکتور دی مائورو، سال‌ها با اشتیاق و علاقه به تئاتر عروسکی مشغول بوده اند. همکاری این دو برادر اثبات این مسئله بود که چگونه می توان با خوشبینی و پشتکار، فعالیت آماتور را تبدیل به فعالیتی جدی، حرفه‌ای و موفق کرد. آن ها در جشنواره جهانی 1960 در بخارست رومانی شرکت و در میان شرکت های بزرگ از سراسر جهان، جایزه سوم را از آن خود کردند. مائورو در سفرهایی به چند کشور سوسیالیستی، زمانی که از نزدیک با مزایای ساختمان های ثابت و همیشگی تئاتر آشنا شد، تصمیم گرفت چنین فضایی را برای تئاتر عروسکی هم ایجاد کند.

متن کامل پیام مائورو به مناسبت روز جهانی تئاتر عروسکی

عروسک نمایشی ریشه‌های خود را از یکی از ابتدایی‌ترین و منحصربفردترین اشکال هنر به دست آورده است: نمایش، نه به عنوان نماینده‌ای، آنچنانکه گاهی تعبیر می‌شود. عروسک‌گردانی از گونه‌ای از اجرا تولد یافته که کاملا برونی، خودانگیخته و از آنجایی که گونه هایی متنوع از فرم و محتوا را در خود جای داده، طبیعتا به شکلی فزاینده مرکب از اجزاست.

به دلیل ماهیت سرپیچی کننده‌ای که عروسک دارد، شاهان، امپراتوران، امیران، سزارها و هر صاحب منصبی که از قدرت سوء استفاده کرد، مدام در رعب بوده اند، و از عروسک ها آزار دیده اند و از آنجا که این شخصیت ساخته شده از چوب و پارچه با همه دوست داشتنی بودن و جذابیت، محملی هستند از استعدادی ناب برای نقد و اعتراض، که با توجه به ظرفیت پذیرش کلام آهنگین و گزنده، قادر به استفاده از طنز، طعنه و ریشخند است.

احتمالا بهترین شناخت ما از این هنر باستانی در دوره نوجوانی پدید می آید، زیرا در این هنگام است که جوان حامل همان انرژی است که با شوق همراه با بی مسئولیتی تکه ای پارچه را مزین کرده که با حرارت به هر آنچه دوست دارید، واکنش نشان می دهد و آن را نقد و قضاوت می کند. شاید این بهترین توضیح برای آن باشد که چرا جوانانی که در جایگاه نقد قرار می گیرند، نوک پیکانشان را به سمت رسانه های جهانی نشانه می روند؛ رسانه هایی که ضرورت ها را مبتذل می نمایند و برای سخیف بودنشان مدام بهانه می آورند.

دهه های زیادی است که تئاتر ما قسمت زیادی از کوشش های خود را به نوجوانان اختصاص داده که آنچه را دلخواهشان است، ترویج دهند و آن ها را تشویق به استفاده از نمایش عروسکی برای بیان دل مشغولی ها و محرک هایشان می کنند. واضح است که موضوعاتی را مطرح کنند که به گونه ای تابو است، مانند خشونت، مافیا، گرایش به الکل، فساد، بارداری کودکان، انزوا و دیگر موضوعاتی که بیان آن نیازمند رک گویی و گاهی کلامی دور از ادب است.

نمایش عروسکی قادر است و باید قادر باشد که در خلال مطالعه و پژوهش و تجربه گونه‌های نو، الهام بخش خلاقیت در حرکت به سمت زیبایی و هماهنگی در آثار تولیدی باشد و هرگز نباید فراموش شود که رابطه آن ها با نمایش عروسکی باید همواره با لذت مکاشفه همراه شود.

صحبت از مکاشفه، کلمه‌ای با معانی و مفاهیم متفاوت، که می تواند مسئولیت ما را در درک مکان صحیح‌مان در جهان برایمان تداعی کند. موضع ما در برخورد با مثال های گوناگون قدرت های سلطه گر در جوامع امروزی، که همان پادشاهان امروزند، چیست، امپراتوران امروز چه کسانی‌اند، رئیسان قبیله کدام‌اند؟ مسلما امروز آنها بر تخت‌های پادشاهی، که با سنگ‌های قیمتی زینت شده‌اند، جای ندارند، آن ها امروز ترجیحشان بر این است، در جایی باشند که به راحتی شناخته نشوند. آنها وسایل ارتباطی را در اختیار دارند که توسط آن می‌توانند آنچه را دلخواهشان است، بیان کنند یا از اذهان پنهان کنند. این شاهان امروزه مجموعه ای از هزاران تفکرند، نئولیبرالیزم فاسد و بی رحم. این سزارها، انجمن های چند ملیتی اند که درصدد افزودن بر قدرت و منفعت خود هستند و به هیچ روی از نابودی سیاره مان و نابودی زندگی انسان ها خم به ابرویشان نمی آورند.

آی عروسک گردانان تمام دنیا، بیایید با ظلم، نابرابری و بی عدالتی برخورد کنیم. از تکنیک های بی نهایت متنوع و حس زیبایی شناسی برای شکل دادن به این ابزار، عروسک ها، نهایت استفاده را ببریم و به آن ها زبانی آتشین اهدا کنیم تا محکوم کنند و با انگشت ملامت گرشان اعتراض کنند که چگونه جوانان، این متهمان به بی هدفی، در عطش بهتر شدن شرایط و رسیدن به دنیایی انسانی ترند.

مشــاهده کامل خبر

ناگفته‌های "پیام دهکردی" در اجرای اختتامیه جشنواره امید

مشــاهده کامل خبر

فراخوان شرکت در پنجمین جشنواره نمایش های رادیویی

فراخوان شرکت در پنجمین  جشنواره نمایش های رادیویی، که تیرماه 93 برگزار خواهد شد، انتشار یافت.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی رادیو، این جشنواره شامل 4 بخش اصلی، موضوعی، تجربه های نو  و بخش مقالات: تالیف و ترجمه است.
بخش اصلی شامل نمایش های تک قسمتی در دو زمان بندی، نمایش بلند بین 20 تا 30 دقیقه و نمایش کوتاه بین 1 تا 10 دقیقه  بوده که موضوع آن آزاد و صرفا با رویکرد طنز و کمدی قابل قبول است.
بخش موضوعی نیز شامل نمایش های تک قسمتی در دو زمان بندی، نمایش بلند بین 20 تا 30 دقیقه و نمایش کوتاه بین 1 تا 10 دقیقه  بوده که موضوعات آن شعار سال 93، نقش زن در دفاع مقدس، سبک زندگی مشاهیر ایران زمین است.
بخش تجربه های نو شامل نمایش های تک قسمتی با مدت زمان بین ا تا 5 دقیقه و در قالب اجراهای خلاقانه و شیوه پردازانه مانند تک گویی، نمایش افکتیو و.. بوده و موضوع دراین بخش آزاد است.
بخش مقالات نیز به منظور گرد آوری مقالات با هدف انسجام بخشیدن به مبانی نظری، الگوها و تجربیات علمی فنون و مهارت های تخصص در حوزه نمایشنامه های رادیویی با محورهای موضوعی نمایش رادیویی و مخاطب، سبک شناسی نمایش رادیویی  ایران از آغاز تاکنون، نشانه شناسی در زبان نمایش رادیویی برگزار خواهد شد.
تکمیل و ارسال فرم ثبت نام به صورت کامل، ارسال فایل صوتی اثر با فرمت mp3، ارسال فایل متن نمایشنامه  با فرمت word2007 به همراه آثار، رعایت مدت تعیین شده برای نمایش ها،رعایت زبان معیار (فارسی) در آثار، ارسال پژوهش منجربه تولید نمایش برای آثار پژوهش محور با ذکر منابع از شرایط و ضوابط الزامی این جشنواره است و محدودیتی از لحاظ تعداد آثار ارسالی از سوی مراکز مختلف تولید نمایش وجود ندارد، اما از هر صاحب اثر حداکثر 2 اثر پذیرفته می شود.
براساس این خبر، ایجاد امکانات ضبط نمایش برای شرکت کنندگان آزاد پس از تأیید متن نمایش توسط هیأت بازخوانی آثار جشنواره، بر عهده مرکز هنرهای نمایشی رادیو است و مهلت ارسال متن به منظور تائید، حداکثر تا تاریخ 30/1/93 بوده و مهلت ارائه آثار نیز تا تاریخ 30/2/93 است. آثار ارسالی می بایست قابلیت پخش از رسانه ملی را دارا باشند. همچنین دبیرخانه جشنواره حق استفاده از آثار را برای خود محفوظ می داند.
گفتنی است، علاقه مندان در صورت تمایل می توانند فرم شرکت در جشنواره را از پایگاه اینترنتی www.radionamayesh.ir دانلود کنند و یا برای دریافت اطلاعات ضروری با شماره ۳۳۱۱۳۵۸۵ تماس بگیرند.

مشــاهده کامل خبر
فراخوان مسابقه عکس و پوستر تئاتر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی

فراخوان مسابقه عکس و پوستر تئاتر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی

دبیرخانه هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در راستای جذب و حمایت از عکاسان تئاتر و طراحان گرافیک، بخش مسابقه عکس و پوستر تئاتر را با شرایط زیر برگزار می کند.

مسابقه بخش عکس تئاتر
دبیرخانه صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که از نمایش هایی عکاسی شده باشند که اجراهای آن ها (عمومی و در سالن های مورد تایید) در محدوده زمانی 20/02/92 تا 30/01/93 بوده است.
متقاضیان شرکت در مسابقه عکس می توانند آثار خود را به صورت های ذیل به دبیرخانه ارائه نمایند:
الف: پنج تک عکس
ب: یک مجموعه 2 تا 5 عکس به دبیرخانه تحویل دهد.
آثار برگزیده در محدوده زمانی جشنواره به طور همزمان در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
دبیرخانه پذیرای عکس های تمرین نمی باشد.
ذکر نام نمایش، کارگردان، تاریخ و محل اجرا پشت آثار بر روی برچسب الزامی است.
متقاضیان می بایست فایل عکس ها را با وضوح dpi300 در سایت جشنواره بارگزاری نمایند و عکس های چاپ شده در ابعاد cm 20*30 را با مدارک عمومی به آدرس دبیرخانه ارسال نمایند.
مهلت دریافت آثار تا 93/1/20 خواهد بود و لازم به ذکر است مهلت مقرر تمدید نخواهد شد.
مسابقه و نمایشگاه بخش پوستر تئاتر
دبیرخانه هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در راستای جذب و حمایت از عکاسان تئاتر و طراحان گرافیک، بخش مسابقه پوستر تئاتر را با شرایط زیر برگزار می کند.
محدوده زمانی مد نظر برای آثار متقاضی مربوط به نمایش ها و رویدادهایی است که در فاصله زمانی 92/02/20 لغایت 93/01/30 و همچنین آثار راه یافته به (بخش صحنه ای) جشنواره می باشد.
متقاضیان می تواند حداکثر 5 اثر را به دبیرخانه ارسال نمایند.
متقاضیان علاوه بر ارائه پوستر در ابعاد واقعی می بایست فایل آن را نیز با کیفیت بالا پس از ثبت نام در سایت جشنواره بارگزاری نمایند.
درج مکان و زمان اجرای نمایش یا برگزاری رویداد به عنوان جزئی از طراحی پوستر الزامی است.
مهلت دریافت آثار 93/01/20 می باشد و تمدید نخواهد شد.
آثار برگزیده در قالب یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مشــاهده کامل خبر

فراخوان همایش آیین ”نوروزخوانی” در بابل منتشر شد

فراخوان همایش پاسداشت آئین نوروز خوانی در بابل منتشر شد.

به گزارش همسفران مهتاب، این همایش به منظور آشنایی با جایگاه "نوروز خوانی" در میان آیین های کهن ملی – محلی و آموزش مبانی، ریشه ها و روش های نوروزخوانی با حضور اساتید تاریخ و پیش کسوتان نوروزخوانی مازندران برگزار می شود.
این همایش به همراه اجرای زنده نوروزخوانی در سطح شهر امیرکلا خواهد بود.
تمامی امیری خوان ها، نوازندگان سازهای محلی می توانند ضمن شرکت در این همایش، نسبت به تولید و ارائه برنامه های ابتکاری نوروزخوانی خود به ستاد استقبال از بهار مستقر در شهرداری امیرکلا و یا با پست الکترونیکی Amirkalacity@ymoil.com اقدام کنند. به آثار برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
گفتنی است، این همایش جمعه 22 اسفندماه، ساعت 9 تا 12 صبح در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام علی (ع) امیرکلا واقع در امیرکلا، خیابان طالقانی برگزار خواهد شد.

مشــاهده کامل خبر

اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر کلاسی خلاق

به گزارش همسفران مهتاب میر علی رضا دریابیگی دبیر پنجمین جشنواره تئاتر کلاسی خلاق به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فردا (سه شنبه 20اسفند) این جشنواره طی مراسمی به کار خود پایان خواهد داد و برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

او در ادامه گفت : در این جشنواره 32 گروه نمایشی در بخش تئاتر صحنه‌ای و نمایشنامه نویسی به رقابت پرداختند. کارگردانی برنامه اختتامیه را علی نجفی زاده به عهده دارد و مهمانان چون حسین عاطفی رئیس انجمن نمایش استا تهران، مهرشاد کاظمی مشاور عالی مدیر کل ارشاد استان تهران، مهدی افضلی مدیر موسسه هنرهای معاصر ، مسافر آستانه مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری در این برنامه حضور دارند.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر کلاسی خلاق سه شنبه 20 اسفند 1392ساعت 18در تالار محراب برگزار می‌شود.

مشــاهده کامل خبر
نمایش لباس تئاتر در جشنواره مد و لباس

نمایش لباس تئاتر در جشنواره مد و لباس

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، در بخشی از سالن اختصاص یافته به آثار بخش مسابقه جشنواره مد و لباس، آثار متفاوتی وجود دارد که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. به گفته زهرا حامی‌خواه مسئول این بخش، پیشنهاد وجود بخش لباس تئاتر توسط "منیره ملکی" طراح لباس تئاتر به جشنواره مد و لباس داده شد.

او افزود: لباس‌های نمایش داده شده، پیش از این توسط بازیگران در نمایش‌های مختلف استفاده شده است. این لباس ها برای شخصیت‌های شاهنامه و کاراکترهایی مانند لیدی مکبث طراحی شده است. دلیل انتخاب این آثار خاص بودن آنها و استفاده کم در تئاترها است. آثار منیره ملکی، پریدخت عابدین نژاد، ادنا زینلیان، آذین پذیرا، مقدی شامیریان و ستاره خرم زاده در این بخش نمایش داده شده است. 
مشــاهده کامل خبر

آثار راه یافته به دومین جشنواره تخصصی رادیو تئاتر ˝موج˝معرفی شدند

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی رادیو؛ هیئت انتخاب آثار این جشنواره متشکل از ایوب آقاخانی، آرش پارساخو و عمار خطی از میان مجموعه آثار رسیده، نمایش‌های زیر را برای حضور در بخش نهایی جشنواره اعلام کردند:

 

 

 

بخش مسابقه رادیوتئاتر:

-" بازگشت" شیرین سپهراد ( تهران)
- "مرحوم اشتباهی" سیاوش مقدم چرکاری ( تهران )
- "زندگی، بیست هزار فرسنگ زیر دریا" رضا داداشی ( قزوین )
- "ردیف هشت، قطعه ۲۴" فائقه صالحیان ( تهران)
- "به دنبال الی؟" محمدمحقق منتظری( تهران)
- "زیر آلاچیق، رو به روی دریا" نگین خواجه نصیر ( تهران)
- "حق با کیه ؟" بهنوش مرادی ( تهران)
- "ماهی ها تشنه می شوند" بهرام نوری ( گیلان)
سه اثر جایگزین نیز در صورت عدم آمادگی هر یک از گروه ها به ترتیب اولویت معرفی شدند.
- "درخانه ام غریب" مریم جلیلی ( تهران)
- "شبی که باران می بارید" یاسمن دولت پناه ( تهران)
- "چشمی در پشتوی جمجمه" رضا رحیمیان ( سمنان )

بخش مسابقه نمایشنامه نویسی رادیویی:

کلیه آثار رسیده به بخش نمایشنامه نویسی رادیویی برای رقابت در بخش نهایی معرفی می‌شوند.

گفتنی است، این جشنواره از ۲۱ تا ۲۵ اسفندماه سال جاری در سالن تجربه حافظ، مجموعه تالار وحدت، بنیاد رودکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر روز با دو اجرا در ساعت های ۱۶ و ۱۸ برگزار خواهد شد.

مشــاهده کامل خبر

تغییر نشانی دفتر استقرار گروه‌های نمایشی

به گزارش همسفران مهتاب دفتر استقرار گروه های نمایشی به نشانی خیابان استاد شهریار، خیابان هنری کوربین، پلاک 18، ساختمان مرجان، طبقه سوم، منتقل شد.

مراجعان می توانند برای اطلاع از نواقص پروانه، صدور پروانه نمایشی و ارسال متون با شماره 66721156 تماس بگیرند.

مشــاهده کامل خبر

مصاحبه پیام دهکردی با ایران تئاتر

Payam-IranTheater

جشنواره‌ی تئاتر امید بخشی از شکاف میان دانشجویان و تئاتر حرفه‌ای را از میان می‌برد

رییس جشنواره‌ی سراسری امید با تاکید بر اینکه برگزارکنندگان اصلی این جشنواره دانشجویانند، گفت: این جشنواره طی سال‌های برگزاری، با تلاش و زحمات دانشجویان به ثمر نشسته است؛ بنابراین این رویداد هنری تلاش می‌کند تا بخشی از شکاف موجود میان دانشجویان و فضای حرفه‌ای تئاتر را از میان برده و زمینه‌ای برای درخشش و معرفی نسل جدید فراهم آورد.

پیام دهکردی در گفت‌و‌گو با سایت ایران تئاتر، با بیان اینکه این جشنواره فضایی مناسب برای حرکت دانشجویانی است که تاکنون امکان درخشش و فعالیت نداشته‌اند، اظهار داشت: بسیاری از دانشجویان و نسل‌های کنونی تئاتر، از دیده نشدن و عدم فعالیت در فضای حرفه‌ای گله‌مندند. در این راستا تلاش کردیم با برگزاری جشنواره‌ی امید، بخشهایی از این شکاف مابین دانشجویان و فضای حرفه‌ای تئاتر را از میان برداریم.

مشــاهده کامل خبر

شهبازی: بازیگر باید با اشیا صحنه آموخته شده باشد

Pic-02

رامتین شهبازی معتقد است زمانی که بازیگر بر روی صحنه قصد بازی با اشیا را دارد باید با اشیا آموخته شده باشد تا روان‌تر بازی کند.

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره‌ی سراسری امید، نمایش “جیغ” نوشته و کار کیمیا کاظمی دومین نمایشی بود که در دومین نشست از سلسله نشست‌های نقدو بررسی جشنواره‌ی امید توسط رامتین شهبازی بررسی شد.

رامتین شهبازی در ابتدا به نمایشنامه “جیغ” پرداخت و اظهار داشت: ایده‌ای که نمایشنامه نویس از آن استفاده کرده بود و اتفاقا موثر هم بود این است که با نور، صحنه را تعریف کرد. کل آن صحنه برای این نمایش مناسب نبود و اینکه در کار صحنه را با نور و میزانسن مشخص، محدود کرده بود، اتفاق خوبی را رقم زد. این ایده محدود بودن و تنگناهای این شخصیت را هم به نشان گذاشت و نشان داد این آدم که در شرایط بسته‌ای گیر افتاده و نمی‌تواند جابه‌جا شود.

مشــاهده کامل خبر

نتیجه نظر سنجی شماره 13 سایت

نتیجه این نظرسنجی که به مدت دو ماه بروی صفحه اصلی سایت همسفران مهتاب قرار داشت به شرح زیر است:

متن سوال : به نظر شما چه زمانی برای اجرای عموم در سطح استان مناسب تر است؟

که با توجه با رای های کاربران فصل تابستان مناسب ترین زمان برای اجرای عموم میباشد و در اولویت بعدی فصل بهار و تعطیلات عید قرار گرفت و فصل پائیز و زمستان زمان مناسبی برای اجرای عموم انتخاب نشده اند.

مشــاهده کامل خبر

انتشار پیام روز جهانی تئاتر توسط هنرمند آفریقای جنوبی

پیام روز جهانی تئاتر در سال 2014 به قلم ”برت بایلی” هنرمند تئاتر آفریقای جنوبی منتشر شد.

به گزارش (ایسنا)، یکی از آیین‌های همیشگی روز جهانی تئاتر، انتشار پیام سالانه این روز است که هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر نوشته می‌شود و به روال، به تاثیرات تئاتر در عرصه بین‌المللی اختصاص دارد. این روز در بیش از یکصد کشور دنیا جشن گرفته می‌شود و پیام آن توسط فعالان سرشناس تئاتر در هر کشور قرائت می‌شود.

ادوارد آلبی، آگوستو بوال، جین کوکتو، آرتور میلر و پابلو نرودا، از جمله افرادی بودند که پیام روز جهانی تئاتر را نوشته‌اند. از سال 2010 تاکنون به ترتیب «جودی دنچ»، بازیگر سرشناس تئاتر، تلویزیون و سینمای انگلیس، «جسیکا کاوا»، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر،«جان مالکوویچ» بازیگر سرشناس تئاتر، تلویزیون و سینمای آمریکا و «داریو فو»، هجوپرداز شهیر ایتالیایی و برنده جایزه نوبل، پیام روز جهانی تئاتر را منتشر کرده‌اند.

پیام امسال را «برت بیلی» نمایشنامه‌نویس، طراح و کارگردان اهل آفریقای جنوبی منتشر کرده است.

برت بیلی هنرمند اهل آفریقای جنوبی نمایشنامه نویس، طراح، کارگردان، سازنده دکور و کارگردان هنری مراسم «میهمانی جهان سوم» است.

او در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، زیمباوه، اوگاندا، هاییتی، جمهوری دموکراتیک کنگو، انگلستان و همچنین اروپا کارهایی انجام داده است. نمایش های ساختارشکن و تحسین برانگیز وی که همواره عوامل محرک در دنیای پس‌ااستعماری را مورد کندوکاو قرار می‌دهد، شامل بابای گنده؛ ایپی زامبی است؟، مامبو جامبوی من، مده آ و ارفیوس است. از جمله کارهای چیدمان وی می‌توان به «مستندات گروه اول و دوم» اشاره کرد.

در متن پیام برت بایلی آمده است: «هر جایی که جامعه انسانی وجود دارد روحیه شور و شوق مهارناپذیری از اجرا آشکار می‌شود. زیر درختان در دهکده‌های کوچک و روی سن‌هایی با تکنولوژی بالا در پایتخت‌های جوان جهان، در سالن‌های مدارس و در مزارع و معابد، در محله‌های فقیرنشین (زاغه‌ها) در میادین شهری، مراکز اجتماعی و زیرزمین‌های‌درون شهری، مردم یکدیگر را برای برقراری رابطه صمیمانه در جهان پر از ریا و تزویر فرا می‌خوانند، جهانی که ما برای بیان پیچیدگی انسانی، تنوع و ضعف خودمان در برنامه زندگی، نفس کشیدن و سر دادن صدا، ایجاد می‌کنیم.

ما جمع می‌شویم تا گریه کنیم و به خاطر بیاوریم، بخندیم و فکر کنیم، بیاموزیم و تائید کنیم و تصور کنیم. جمع می‌شویم تا از مهارت‌های فنی شگفت زده شویم و خدایان را مجسم کنیم. تا نفس جمعی‌مان را در ظرفیتمان برای زیبایی و همدردی و شگرفی به کار گیریم. برای جشن گرفتن سرمایه‌های فرهنگی مختلف مان و برای از بین بردن مرزهایی که در میان ما ایجاد شده‌اند.

هر جایی که جامعه انسانی وجود دارد، روحیه شور و شوق مهارناپذیر از اجرا آشکار می‌شود. تولد جامعه، همین اجتماع است که نقاب‌ها و پرسش‌های سنت‌های مختلف‌مان را پوشش می‌دهد. همین اجتماع است که زبان‌ها، ریتم‌ها و حرکات‌مان را بر دوش می‌کشد و یک فضا را در میان‌مان پاک و شفاف می‌کند.

و ما هنرمندانی هستیم که با این روحیه باستانی کار می‌کنیم، احساس می‌کنیم که ناچار هستیم آن را از میان قلب‌هایمان، ایده‌هایمان و بدن‌هایمان برای آشکار کردن حقایق‌مان در همه اسرار درخشنده‌شان، عبور دهیم.

اما در این دوره که میلیون‌ها نفر در مبارزه برای زنده ماندن هستند، زیر فشار رژیم‌ها و سرمایه‌داری غارتگر قرار دارند، احساس تضاد، تنگدستی و تنگنا می‌کنند، در خلوت‌مان توسط سرویس‌های سرّی مورد تاخت و تاز قرار می‌گیریم و سخنان‌مان توسط دولت‌های مداخله‌گر سانسور می‌شوند، در جنگل‌ها همه چیز در حال نابود شدن هستند، گونه‌ها در حال ریشه کن شدن هستند و اقیانوس‌ها پر از سم می‌شوند: ما مجبور هستیم که چه احساسی از خود بروز دهیم؟

در این دنیای پر از قدرت‌های نابرابر، که نظم‌های برتری جویانه مختلف سعی در معتقد کردن ما برای قبول این نکته دارند که یک ملت، یک نژاد، یک جنسیت، یک اولویت جنسی، یک دین، یک ایدئولوژی، یک چارچوب فرهنگی نسبت به بقیه برتر می‌باشد، آیا واقعا اصرار بر اینکه هنرها بایستی از سوی برنامه‌های اجتماعی از محدودیت خارج شوند، قابل دفاع کردن است؟

آیا ما که هنرمندان صحنه و سن در تئاتر هستیم، به تقاضاهای عقلانی بازار محدود می‌شویم، یا با جدیت برای کسب قدرتی هستیم که بتوانیم: یک فضا را در قلب ها و ذهن ‌ها پاک کنیم، مردم را اطراف خود جمع کنیم، به آنها الهام بخشیم، آنها را مجذوب و آگاه سازیم و دنیایی از امید و همکاری با آغوش باز را ایجاد کنیم؟»

مشــاهده کامل خبر

معرفی برگزیدگان جایزه ادبیات نمایشی / تقدیر علی حاتمی در غیبت خانواده‌اش

erfan khoshkhoo-23-24.jpg

برگزیدگان هفتمین جایزه‌ی ادبیات نمایشی معرفی شدند.

 به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه این جایزه که شامگاه 17 اسفند در تماشاخانه «ایرانشهر» برگزار شد‌، برگزیدگان بخش‌های مختلف جایزه ادبیات نمایشی ایران معرفی شدند و علی حاتمی هنرمند سینما تلویزین و تئاتر تقدیر شد اما خانواده حاتمی در این مراسم حضور نداشتند.

 دراین برنامه که با حضور هنرمندانی چون محمود دولت آبادی، فرهاد ناظرزاده کرمانی، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، شهرام زرگر، حمید رضا آذرنگ، علیرضا نادری و... برپا شد، بزرگداشت علی حاتمی با پخش کلیپی برگزار شد‌.

 در این کلیپ خاطره‌ای از مسعود بهنود روزنامه‌نگار پیشکسوت با همراهی تصنیف «ماشین مشدی ممدلی» و با سخنانی عباس جوانمرد ‌، داوود رشیدی‌، علیرضا نادری و علی اصغر دشتی پخش شد.

 این مراسم در غیبت خانواده حاتمی برگزار شد، لیلی رشیدی به نمایندگی از پدرش داوود رشیدی متنی را درباره علی حاتمی خواند. سپس لوح تقدیر علی حاتمی به لیلی رشیدی که از دوستان نزدیک خانواده‌ی حاتمی است، اهدا شد.

 به گزارش ایسنا‌، برندگان هفتمین جایزه ادبیات نمایشی به شرح زیر معرفی شدند:

 در بخش نمایشنامه‌های تالیفی: سه نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» نوشته نغمه ثمینی از انتشارات خانه تئاتر‌، «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری از انتشارات خانه‌ی تئاتر و «گام زدن بر یخ‌های نازک» نوشته مشترک آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی از انتشارات «افراز» بدون اولویت برگزیده شدند.

 همچنین در بخش نمایشنامه‌های اولین نیز نمایشنامه«خواب برهنه برف» نوشته رضا گشتاسب از انتشارات بهتا پژوهش برگزیده شد.

 نغمه ثمینی به دلیل سفرش به خارج از کشور در برنامه حضور نداشت اما سمانه زندی‌نژاد هنرمند جوان تئاتر به نمایندگی از او متنی را خواند.

 در این متن نغمه ثمینی از سانسور بی‌رحمانه نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» که دو سال پیش در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده بود انتقاد کرده و ممیزی‌های اعمال شده را مصداق تکه پاره شدن نمایشنامه‌اش دانسته بود.

 او در متنش اشاره کرده بود دست ممیزی رحم ندارد و شان کلمه را درک نمی‌کند.

 ثمینی ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه ، این جایزه را تسکینی برای دردهای نمایشنامه تکه پاره شده‌اش دانسته و آن را به همه نمایشنامه‌های ایرانی که حذف شدند و امکان به صحنه آمدن پیدا نکردند تقدیم کرد.

 دیگر برگزیدگان جایزه ادبیات نمایشی به این شرح معرفی شدند:

 بخش ترجمه نمایشی‌نامه و پژوهش:

 در بخش تالیف،‌ حرکت تئاتر به سمت شعر نوشته طلایه رویایی از نشر قطره تقدیر شد و نیچه و درام پست مدرن نوشته یوسف آفرینی از نشر آوای دانش گستر به عنوان برگزیده معرفی شد.

 در بخش برگردان نیز کتاب مرگ و بکت برگردان امین اصلانی از نشر افراز تقدیر شد و کتاب راهنمای نویسندگان درام‌، برگردان آزاده عالم فلکی از نشر قطره برگزیده شد.

 در بخش نمایشنامه‌های برگزیده ترجمه شده:

نمایشنامه «یک ماه در دهکده» نوشته ایوان تورگینف برگردان آبتین گلکار از نشر هرمس جایزه سوم را دریافت کرد.

 «نیکومد» نوشته پی‌یر کورنی برگردان قاسم صنعوی از نشر قطره جایزه دوم و زنان تروا و توئستس نوشته سنکا برگردان عبدالله کوثری از نشر نی جایزه اول را دریافت کرد.

 در بخش ناشران برتر نیز انتشارات خانه تئاتر به مدیر مسئولی محمد یعقوبی و لطف‌الله ساغرآبادی مدیر انتشارات «هرمس» تقدیر شدند.

 به گزارش ایسنا،‌ هنرمندانی چون محمدرضا خاکی‌، اسداله امرایی‌، حسین سناپور، شهرام کرمی ‌، رویا افشار‌، مریم معترف‌، مهرداد کوروش نیا،‌ ‌ ساناز ‌بیان‌، مانا استاد محمد‌، شهرام زرگر‌، شیرین بزرگمهر‌، رضا سرور،‌ میهن بهرامی‌، عزت الله مهرآوران،‌ محمد ساربان‌، بهرام جلالی پور‌ و حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در کنار اعضای هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر متشکل از محمد امیر یار احمدی، آندرانیک خچومیان،‌ بهزاد صدیقی،‌ سلمان سلامتی‌ و سوسن رحیمی از دیگر حاضران در این برنامه بودند.

 در این برنامه پیام جایزه ادبیات نمایشی توسط فرهاد ناظر زاده کرمانی خوانده شد.

 همچنین داریوش مودبیان به عنوان نماینده هیات داوران بخش ترجمه و پژوهش بیانیه این بخش را خواند و دکتر قطب الدین صادقی نیز به عنوان نماینده هیات داوران بخش نمایشنامه‌های تالیفی بیانیه این گروه را خواند.

 یوسف آفرینی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: به خاطر نوشتن این کتاب دو بار شگفت‌زده شدم اول وقتی که مجوز گرفت و دوم وقتی جایزه گرفت انگار وطن هنوز جای خوبی برای نوشتن است.

 اجرای قطعاتی از آثار برگزیده توسط مهدی سلطانی و لعیا زنگنه ،اجرای قطعات کوتاهی از آثار برگزیده دوره‌های قبل توسط نویسندگانشان و اجرای قطعه‌ای موسیقی توسط سروش قهرمان‌لو از شاگردان زنده‌یاد جواد ذوالفنون از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

 قرار بود این برنامه ساعت 18 آغاز شود اما ساعت 19 آغاز شد.

 مدت زمان بسیار طولانی و ریتم بسیار کند،برنامه باعث خستگی حاضران شد. به طوریکه قطب‌الدین صادقی تصمیم داشت بیانیه‌ی هیات داوران را نخواند، برخی از حاضران نیز در میانه برنامه، سالن را ترک کردند.

 این برنامه به کارگردانی مجید گیاهچی و با اجرای مسعود فروتن برگزار شد.

مشــاهده کامل خبر

هدایت به بالای صفحه