close
تبلیغات در اینترنت
گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد - 19
آخرین آثار تولید شده گروه
Hamsafaran Mahtab
  • نمایش اژدهاک-کارگردان: مرضیه اسماعیلی
  • کاست محزون-کارگردان: مسلم سلیمانیان
  • نمایش های میدانی کنگره شهدای به مدت 4سال
  • وصدا این همیشه ترسان-کارگردان:حسین اصغریان
  • کمدی مخمصه-کارگردان:مسلم سلیمانیان
  • سها یک ستاره سرخ-کارگردان: مسلم سلیمانیان
اطلاعیـــه سایـــت :
  • آخرین اطلاعات و اخبار منتشر شده در زمینه هنرهای نمایشی را می توانید در این درگاه مطالعه کنید
  • منتظر امکانات و ایده های جدید باشید

کارگردان تئاتر: کلیشه آفت بازیگری است

علی رفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: سال گذشته با برگزاری یک کارگاه بازیگری با هنرجویان جوان، پرانرژی و مستعد عرصه هنرهای نمایشی کشور و اجرای نمایش عروسی خون به نویسندگی فدریکو گارسیا لورکا نشان دادیم که جوانان خلاق ایرانی تنها با تزریق تفکر و مجال بروز استعدادها و توانایی هایشان قابلیت شکستن تمامی کلیشه ها و قواعد نهادیه شده در عرصه هنرهای نمایشی کشور را دارا هستند.

وی با تاکید بر این مساله که امیدوار بودم این کارگاه های بازیگری که به همت بنیاد فرهنگی – هنری رودکی کار خود را آغاز کرد در ادامه راه و با تغییر مدیریت نیز ادامه داشته باشد که این امر محقق نشد افزود: تا آنکه جشنواره تئاتر امید با هدف پرورش نسلی جدید از هنرمندان خلاق و معرفی آنها به بدنه تئاتر حرفه ای از من درخواست کرد تا طی زمان برگزاری این رخداد کارگاهی را برای هنرجویان حاضر در این رویداد برگزار کنم که با تمام وجود از آن استقبال کردم.

کارگردان نمایش در مصر برف نمی بارد افزود: زمانی شاهد بودیم که استعدادهای ناب بازیگری از تئاتر به سینما و تلویزیون راه می جستند و سطح تولیدات این رسانه ها را افزایش می دادند اما امروزه به دلیل گرفتار شدن بازیگران تئاتر در سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی نه تنها دیگر خلاقیتی از آنها شاهد نیستیم که در کمال تاسف کلیشه شدن آن افراد را در قالب یک شخصیت ثابت و تکرار آن را در تمام نمایش هایی که آن بازیگران در آنها حضور دارند به نظاره نشسته ایم.

کارگردان نمایش شکار روباه با تاکید بر این اصل که رسیدن به مرز تکرار برای بازیگر تئاتر، لحظه افول و نزول آن بازیگر به شمار می رود گفت: تصمیم من این است که با اتکا به نیروی جوانی این هنرجویان و تجربه سال ها فعالیتم در عرصه تئاتر و همچنین با سرمایه گذاری روی این هنرجویان نسل جدیدی از بازیگران تئاتر را به جامعه نمایش کشور معرفی کنم.

رفیعی خاطرنشان کرد: هدف من از راه اندازی کارگاه بازیگری ادای دین به هنر نمایش و هنرمندان آن در حد وسع و توانایی ام بوده است و به هیچ وجه به این کارگاه ها به چشم مغازه و دکه ای جهت کسب سود و منفعت مالی نگاه نکرده ام. 

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر امید به دبیری افسانه ماهیان از 15 تا 22 اسفندماه در تالار هنر تهران برگزار می شود و علی رفیعی نیز در این مدت کارگاه بازیگری خود را برای هنرجویان و دانشجویان حاضر در این رخداد برگزار خواهد کرد.

مشــاهده کامل خبر

پنجمین جشنواره سراسر تئاتر امید با کاشت یک نهال کار خود را آغاز کرد

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری تئاتر امید، شب گذشته (پنجشنبه 15 اسفندماه) با حضور پیام دهکردی رییس این رخداد، افسانه ماهیان دبیر اجرایی آن، حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی، محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر، فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری شورای شهر، خلیل راحتی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران و تنی چند از هنرمندان پیشکسوت وجوانان حاضر در این رویداد در ساختمان مرکز نمایش های آیینی برگزار شد.


مشــاهده کامل خبر

نگاهی به نمایش سقراط به روایت تصویر

مشــاهده کامل خبر

معرفی کتاب

معرفی کتاب "بیگانه" از "آلبرکامو" از محتوی نوشتاری این کتاب که به سختی(نه به راحتی) بگذرم ... دلم میخواد بگم ... احساس میکنم خودم اون مردرو کشتم، قدم به قدم در ضمیر ناخوآگاه داستان باهات پیش میادو اتفاق میفته!!! دنبال واژه های قشنگ برای توصیفش نیستم ... فقط پیشنهاد میدم خوووب بخوانیدش یا اگه خواندید مثل من دوباره بخونبد ...

مشــاهده کامل خبر

مراسم رونمایی از پوستر هفتمین دوره انتخاب آثار ادبیات نمایشی

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از هنرآنلاین،مراسم رونمایی از پوستر هفتمین دوره  انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران صبح روز شنبه 10 اسفند ماه جاری توسط کانون نمایش نامه نویسان خانه ی تئاتر ایران و ستاد اجرایی این دوره در تالار اجتماعات خانه ی تئاتر باحضور هنرمندان تئاتر و نمایندگان رسانه های جمعی برگزار می شود .

 هفتمین دوره  انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، طرحی این پوستر، توسط شوکا امیریاراحمدی انجام شده است که در سال گذشته نیز طراحی پوستر ششمین دوره ی انتخاب اثار برتر ادبیات نمایشی ایران را برعهده داشته است. شوکا امیر یاراحمدی که فارغ التحصیل گرافیک است، این پوستر را به شکل مربع و در ابعاد 50× 50 و به صورت رنگی طراحی کرده است.

براساس این گزارش، در این مراسم که ساعت 10/30 دقیقه روز شنبه 10 اسفند ماه جاری برگزار می شود، اعضای هیئت مدیره ی خانه ی تئاتر، اعضای هیئت مدیره ی کانون نمایش نامه نویسان ایران و شورای مشاوران ، داوران ، اعضای دبیرخانه و ستاد اجرایی هفتمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، اعضای هیئت مدیره ی انجمن کارگردانان تئاتر، اعضای هیئت مدیره ی انجمن طراحان پوستر خانه ی تئاتر و سایر انجمن ها و کانون های خانه ی تئاتر و نیز جمعی دیگر از هنرمندان تئاتر حضور خواهند داشت.

هفتمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران به دبیری بهزاد صدیقی توسط کانون نمایش نامه نویسان خانه ی تئاتر ایران برگزار می شود.

مشــاهده کامل خبر

نشست مشورتی تئاتر استان‌ها برگزار می‌شود

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از هنرآنلاین:وحید لک مدیر دفتر هماهنگی تئاتر استان‌ها به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: به زودی نشست مشترکی با مسئولین هنرهای نمایشی استان‌ها خواهیم داشت که در قالب یک شورای مشورتی به بررسی مسائل و مشکلات تئاتر استان‌ها در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

همچنین آسیب‌شناسی در خصوص تئاتر استان‌ها در سالی که رفت خواهیم داشت و نقاط ضعف و قوت آنها را رصد می‌کنیم تا در برنامه‌ریزی‌های سال آینده و در دوره‌های اموزشی بتوانیم از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم. او در ادامه افزود: چگونگی به سامان رسیدن فعالیت‌ها و حمایت مالی انجمن‌ها در بخش مالی و همچنین اصلاح شیوه‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها در دستور کار این جلسه قرار دارد که زمان این جلسه در اواسط اسفند ماه است. وحید لک در پاسخ به این سئوال که عملکرد دفتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی را در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کند توضیح داد: واقعیت این است که خروجی عملکرد فعالیت دفتر هماهنگی را در چند بخش باید دید. در سالی که گذشت خیلی از موانع وجود داشته که ما نتوانستیم ایده و طرح خود را ظرف یک سال عملی کنیم؛ ولی با این حال با برنامه‌ریزی و سرعت عمل توانستیم در 9 استان 9 پاتوق تئاتری ثابت در قالب تئاتر شهر استان‌ها داشته باشیم که پیش از این در ایران سابقه نداشته است. همچنین عملیاتی کردن طرح استقرار گروه‌های نمایشی را داشتیم که طی آن 200گروه تئاتری پروانه دائمی گرفته‌اند. نکته بعدی درباره فعالیت یک ساله گروه‌های تئاتری است که شاهد بودیم 85 درصد گروه‌های استانی جوایز بخش مرور سی و دومین جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کردند و این در مقایسه با تهران که بخش اعظم امکانات و بودجه تئاتر را دارد نشان دهنده رونق تئاتر در استان‌ها است. او در ادامه افزود: در جشنواره سلامتی تئاتر استان‌ها مشهود بود و همچنین سلامتی برگزاری جشنواره در استان‌ها که بدون هیچ حاشیه و حرف و حدیثی برگزار شد. برخی آثار گروه‌ها قابلیت رقابت در بخش بین‌الملل را داشتند همچنان که چند گروه هم در این بخش حضور داشتند. یکی از دغدغه های هنرمندان شهرستانی همواره این بود که در تئاتر شهر به آنها اجرا داده نمی‌شود که امسال خوشبختانه 30درصد از اجراهای شهرستان در تئاتر شهر بود. مدیر دفتر هماهنگی تئاتر استان‌ها ضمن ابراز امیدواری به پیشرفت تئاتر استان‌ها گفت: خوشبختانه فضا دارد به سمتی می‌رود که دیگر آن نگاه تفکیکی بین تئاتر تهران و شهرستان کم رنگ شده و در حال حاضر اکثر استان ها حرفی برای گفتن دارند.

 

مشــاهده کامل خبر

داوران جشنواره امید معرفی شدند

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره سراسری امیدمحمد امیریاراحمدی، نادر برهانی مرند و رویا تیموریان به عنوان داوران بخش رقابت جشنواره امید معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جشنواره سراسری امید، محمد امیریاراحمدی، نادر برهانی مرند و رویا تیموریان که هر سه از هنرمندان مجرب عرصه تئاتر هستند، داوری بخش نهایی پنجمین دوره جشنواره امید را بر عهده دارند.
این جشنواره پانزدهم اسفند ماه جاری مراسم افتتاحیه خود را برگزار می کند و از روز 16 اسفند، هر روز با سه نمایش در ساعت های 13،15 و 17 در تالار هنر میزبان هنردوستان خواهد بود.

مشــاهده کامل خبر

تئاتر تجربی و خلاق و یا اطوار عجیب

                                                        تئاتر تجربی و خلاق یا اطوار عجیب

به عکس ها که نمونه ای از تئاتر خلاق مبتنی بر اصول و قواعد نمایش است توجه فرمایید. 
طی سال‌های اخیر همواره بسیاری از سبک‌ها و شیوه‌های تئاتری در قالب اجراهای مختلف مورد آزمون قرار گرفته‌اند و باید اعتراف کرد که هنرمندان جوان ما در حوزه تمرین سبک‌های جدید تئاتری کمتر موفق بوده‌اند. در واقع هر زمان که ساختارشکنی و آزمون تولید براساس معیارهای جدید در آثار مورد تأکید و توجه قرار گرفته، آثار ناموفقی تولید شده‌اند. در عوض خوشبختانه تکیه بر قواعد و اصول تئاتری در کارهای بسیاری از هنرمندان جوان و با تجربه ضمن قرار گرفتن در کنار خلاقیت‌های جدید، موفقیت‌های زیادی را هم به دنبال داشته است که نمونه‌هایی از آن را می‌توان در کار هنرمندان جوانی چون نیما دهقان، امیررضا کوهستانی، محمد یعقوبی، یاسر خاسب و... مشاهده کرد.

اما اشتباه عمده‌ای که بسیاری از منتقدان و هنرمندان تئاتر را متوجه خود ساخته در مورد آثاری صدق می‌کنند که بی‌قید و بند به از میان برداشتن معیارهای ساختار تئاتر دست زده و عموماً آثاری مبهم، شلخته، نامفهوم و عجیب را تولید کرده‌اند که آن را با هیچ معیار و متدی نمی‌توان مورد سنجش قرار داد و اشتباه بزرگ‌تر بسیاری این است که هر نمایش عجیب و غریب درک ناشدنی و مبهمی را با عنوان تئاتر تجربی از اسارات نقدها و نظرات منفی می‌رهانند.
واقعیت این است که پیش از هر تجربه‌ای می‌بایست، هدف از تجربه کردن مشخص باشد و بدون این هدفمندی نمی‌توان توقع داشت که تجربه موفقی شکل گرفته باشد. اشتباه بزرگ بسیاری از جوانانی که تمام قواعد و اصول تئاتر را از میان بر می‌دارند و مدعی انجام کار تجربی هستند این است که شاید نمی‌دانند، تئاتر تجربی در پی رسیدن به شیوه و راهکاری برای ارتباط جدید و ارائه نگاهی متفاوت برای رسیدن به ارتباطی هدفمند با مخاطب است. درست است که تئاتر تجربی تئاتری آزاد است، اما این آزادی باید در خدمت آزمودن شیوه‌های نو در اختیار قواعد تغییر یافته باشد، نه بهانه‌ای برای حذف قواعد و بی‌قیدی توجیه ناپذیر!
طی این سال‌ها همواره عجیب‌ترین و مبهم‌ترین و غیرقابل فهم‌ترین تئاترها، با پنهان شدن در پس عنوان تئاتر تجربی سعی داشته‌اند، تا ضعف‌ها و خلاء‌های بسیارشان را بپوشانند. اما واقعیت این است که تقریباً به جز علی‌اصغر دشتی و آتیلا پسیانی کمتر کسی به واقع توانسته است در این مسیر فعالیت کند.
تئاتر تجربی می‌تواند، بر پایه اصول و قواعد تئاتری تولید شود و کاملاً هم در خدمت ارتباط با مخاطب بوده و درک و تأویل و تفسیر شود. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از آثار ضعیف و بدون ساختار و قاعده، با پنهان کردن ضعف‌ها در پس نام این تئاتر، حتی تئاتر تجربی را در ایران بدنام هم کرده‌اند.                                                                                                                             تئاتر ایران
                       

مشــاهده کامل خبر

آشنایی با لئو تولستوی(نویسنده روسی)

File:Ilya Efimovich Repin (1844-1930) - Portrait of Leo Tolstoy (1887).jpg

تولستوی یکی از مشهورترین نویسندگان و بزرگ ترین شخصیت‌های تاریخ روسیه است. رمان‌های جنگ و صلح و آنا کارنینا جایگاه او را در بالاترین رده‌ی ادبیات داستانی جهان تثبیت کرده‌اند. تولستوی به‌حدی در کشورش مشهور و محبوب است که اخیراً سکه طلای یادبودی به‌احترام وی ضرب شده است. تولستوی به رغم شهرت و محبوبیتی که با انتشار آثارش کسب کرد، زندگی خود را به‌شدت تغییر داد و به ساده زیستن روی آورد.

برای مطالعه زندگینامه تولستوی به ادامه مطلب مراجعه نمایید

مشــاهده کامل خبر

کمند امیرسلیمانی:استقبال مردم از اجراهای تئاتر شهرستان ها یعنی جلوگیری از مهاجرت هنرمندان

کمند امیرسلیمانی و هوشنگ حریرچیان در یازدهمین شب اجرای نمایش "تاروت" در اصفهان، از این نمایش دیدن کردند.

گروه تئاتر "شهرزاد" اصفهان، کمند امیرسلیمانی پس از دیدن این نمایش، به کارگردانی شهاب غزالی، گفت: در این چند روز حضورم در شهر زیبای اصفهان برای بازی در یک تله فیلم، فرصتی پیش آمد تا برای اولین بار در شهری به جز تهران به تماشای تئاتر بنشینم و دیدن نمایش کمدی "تاروت" و بازی های زیبا و روان دوستان در شهر هنرپرور اصفهان، که پیشینه ارزشمندی در عرصه تئاتری دارد، مرا به وجد آورد و شب خوب و دل انگیزی را برایم رقم زد. واقعا به همه عزیزان خسته نباشید می گویم و امیدوارم شرایطی به وجود آید که هنرمندان در شهر خودشان مورد تشویق قرار گیرند و مجبور نباشند برای ادامه کار حرفه ای به تهران بیایند.
شهاب غزالی، کارگردان این نمایش، با اشاره به حضور بسیاری از هنرمندان شهرستانی در عرصه حرفه‌ای تئاتر، تلویزیون و سینما اظهار کرد: وقتی هنرمندی با تشویق همشهریان خودش بتواند عرصه حرفه‌ای شهر خودش را تعریف کند، دیگر چه نیازی به مهاجرت به تهران خواهد داشت. این مسئله بیشترین دغدغه ما در زنده نگه‌ داشتن این گروه هنری است.
این نمایش تا 4 اسفندماه در تالار ادب شهرستان اصفهان روی صحنه می ماند.

مشــاهده کامل خبر

زنگ افتتاحیه‌ پانزدهمین جشنواره‌ تئاتر ”تجربه” نواخته شد

زنگ افتتاحیه‌ پانزدهمین جشنواره‌ تئاتر "تجربه"عصر شنبه، 3 اسفندماه، در تالار صمیمی‌مفخم پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، از سوی پروفسور فرهاد ناظرزاده‌ کرمانی، محقق و استاد پیش کسوت تئاتر، نواخته شد. 

ناظرزاده کرمانی در این مراسم با برشمردن کارویژه‌ های یک دانشگاه معتبر اظهار کرد: هر دانشگاهی، شش کارویژه‌ اصلی دارد؛ کارویژه‌های آموزشی، پژوهشی، پرورشی، نمایشی، همایشی و آفرینشی. هر چه دانشگاه‌ در این زمینه‌ها پیشرفت و توسعه داشته باشد، بر ارزش و اعتبار خود افزوده است. از این رو اعتبار یک دانشگاه به سنگ و آجرش نیست، بلکه وابسته به پیشرو بودنش در این شش کارویژه‌هایی است که برشمردم.
این محقق و پژوهشگر پیش کسوت در ادامه افزود: تجربه، در دو کارویژه‌ پژوهش و آفرینش، جایگاه قابل بحثی دارد. بدون تجربه، نه می‌توان پژوهش کرد و نه آفرینش. ضمن اینکه خود تجربه نیز شکلی از پژوهش است. پس برای اینکه به پژوهش و آفرینش دست پیدا کنیم باید دست به تجربه بزنیم.
وی با بیان اینکه تجربه، حرکت کور نیست، تصریح کرد: تجربه، راه رفتن در تاریکی نیست؛ هر حرکت و هر حرفی،‌ تجربه نیست. تئاتر "تجربه" نیز تئاتر باری به هر جهت نیست. در تجربه، با اندیشه‌‌ مشخصی، یک متغیر به آزمون گذاشته می‌شود.
ناظرزاده خاطرنشان کرد: کسانی که تجربه می‌کنند، عناصر ثابت را در مقابل عناصر متغیر خود به آزمون می‌گذارند و کسانی در تجربه‌های خود به هدف و نتیجه می‌رسند که حتما پیش فرض داشته باشند و بدانند که می‌خواهند از کجا به کجا برسند. پس دوباره تاکید می‌کنم که تجربه حرکت کور و راه رفتن در تاریکی نیست. بنابراین امیدوارم تئاتر "تجربه" در این مسیر حرکت کند و در حرکت خود موفق و پایدار باشد.
وی سپس با نواختن زنگ افتتاحیه‌ پانزد‌همین جشنواره‌ تئاتر "تجربه"، به طور رسمی این رویداد دانشجویی را آغاز کرد و سپس با دانشجویان و دیگر اساتید، به تماشای اولین نمایش این جشنواره نشست.
گفتنی است، ناصر آقایی، سعیدی اسدی، هما جدیکار، پیام فروتن، مهدی سلطانی، فریدون علیاری،محمودرضا رحیمی، اصغر دشتی و نگار جواهریان و رحمت امینی از جمله اساتید و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
پانزدهمین جشنواره تئاتر "تجربه" به دبیری رحمت امینی، از 3 تا 10 اسفندماه در تالار‌ انتظامی خانه هنرمندان، تماشاخانه‌های صمیمی مفخم و سمندریان دانشگاه تهران و نیز سالن کوچک تالار مولوی با مشارکت حوزه هنری برگزار می‌شود.
مشــاهده کامل خبر

متقاضیان شرکت در جشنواره تئاتر هایفست اقدام کنند

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، آلبرت بیگ‌جانی نماینده جشنواره بین‌المللی تئاتر هایفست ارمنستان از آثار بخش تئاتر ایران از اواسط اسفند ماه خبرداد.

بیگ جانی به هنرآنلاین گفت: "هایفست" یک جشنواره تئاتر بین‌المللی است که مدت 12 سال است در ارمنستان به شکل مداوم اجرا می‌شود.

او در ادامه افزود: بخشی به نام تئاتر ایران را به این جشنواره اضافه کرده‌ایم ضمن این که از 5 سال گذشته تا به امروز 27 اثر ایرانی در این جشنواره اجرا شده است و از مهترین نکات آن این است که از شهرستان‌های چون بندرلنگه، بندر عباس، تبریز، اراک و قم آثاری به این جشنواره دعوت کردیم و در آن جا اجرا شد.

بیگ‌جانی با اشاره به کیفیت برگزاری این جشنواره گفت: بر خلاف بعضی جشنواره‌ها که خیلی پر سر و صدا اجرا می‌شوند این جشنواره در طول سال تنها یک کارمند حقوق بگیر دارد و در ایام جشنواره هم حدود 17نفر در دبیرخانه مشغول کار می‌شوند. هر ساله آثار حرفه‌ای از سراسر دنیا در این جشنواره شرکت می‌کنند به طور مثال در جشنواره پیش رو یک اثر نمایشی از کشور انگلستان که منتخب جشنواره آوینیون است شرکت دارد.

او درباره نحوه حضور آثار ایرانی در این جشنواره گفت: علاقمندان می‌توانند برای حضور در این جشنواره که در تابستان سال 93در شهر ایروان برگزار می‌شود گفت: علاقمندان برای حضور در این جشنواره می‌توانند با آدرس ایمیل Albert.bigjohany@gmail.com مکاتبه کنند.

مشــاهده کامل خبر

اجرای تئاتر خیابانی در حمایت از بیماران ام اس

سعیدخیراللهی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی "پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل ۹۲" با اشاره به اینکه تئا‌تر خیابانی، یک کار مردمی است و با توجه به اینکه مبتلایان به بیماری‌ ام اس جز این مردم هستند، گفت: من و گروهم اگر کار خاصی نتوانیم انجام دهیم، می‌توانیم لبخندی بر لبان این بیماران بیاوریم و بگوییم که ما اهالی هنر هم کنارشان هستیم و با آموخته‌هایمان از تئا‌تر سعی می‌کنیم تا کمی آن‌ها را همراهی کنیم.

او با بیان اینکه این نمایش موضوعی انتقادی اجتماعی دارد، افزود: "پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل ۹۲" نمایشی است که همانطور که از نامش پیدا است در آن ماجرای شیرین و فرهاد پرده خوانی می‌شود. در پرده شیرین و فرهاد واقعی هستند و در بیرون پرده شیرین و فرهاد سال ۹۲ را نیز خواهیم داشت که البته کلنگ فرهاد در سال ۹۲ الکتریکی شده و با آن به عنوان یک ماشین امرار معاش می‌کند و با جلو‌تر رفتن داستان فرهاد با دهقان فداکار و حسنک که آن‌ها هم کشاورزند و با مشکل مجوز دارند روبرو می‌شود.

خیراللهی در ادامه سبک اجرایی این نمایش را اینگونه عنوان کرد: در شیوه اجرا از فضاهای ایرانی، رنگ‌ها، لباس‌ها و همچنین فرم و بازی در بازی استفاده کرده‌ایم.

در این نمایش زهرا عبدی، مصطفی کلیوند، علی اصغر اسماعیلی و محسن کلیوندی به ایفای نقش می‌پردازند.

گفتنی است؛ تئا‌تر "پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل ۹۲" در کنار بازارچه‌ای که به نفع بیماران ام اس برپا شده، اجرا خواهد داشت که محصولات این بازارچه نیزبه نفع بیماران نیازمند به فروش می‌رسد. این بازارچه به مدتی یک هفته در کانون فرهنگی تربیتی قدس دایر بوده و افرادی که قصد خرید از بازارچه را دارند، می‌توانند از ساعت ۱۱صبح تا ۲۱ شب به خیابان شهرک غرب – ابتدای خیابان ایران زمین مراجعه کنند.

مشــاهده کامل خبر

آغاز جشنواره عیدانه باشگاه رفاهی خانه هنرمندان ایران

«باشگاه خدماتی رفاهی خانه هنرمندان ایران» که از طریق فضای مجازی اقدام به خدمت رسانی به جامعه هنری کشور نموده، در روزهای باقیمانده از سال جاری در اقدامی نو با برگزاری این جشنواره‌ای عیدانه، زمینه را برای آشنایی بیشتر هنرمندان عزیز با خدمات ویژه ارائه شده در این باشگاه به صورت رو در رو فراهم ساخته است که هنرمندان گرامی با حضور در محل جشنواره و ثبت نام حضوری جهت عضویت در باشگاه خانه هنرمندان ایران، از 30 % تخفیف ویژه جشنواره برخوردار خواهند شد. 

مشــاهده کامل خبر

مجموعه 30 جلدی ˝نمایشنامه‌های آسان˝ تئاتر را به مدارس می‌برد

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین مجموعه 30جلدی "نمایشنامه‌های آسان" نوشته حسن دولت آبادی به تازگی رونمایی شد.

دولت آبادی این باره به هنرآنلاین گفت:این مجموعه را بر اساس احساس نیازی نوشتم که برای مقوله تئاتر در آموزش و پرورش حس می‌کردم. چرا که به نظرم ما می‌توانیم از طریق آموزش تئاتر به کودکان به سلامت جامعه بزرگسال در آینده کمک کنیم. با توجه به تجربه کار در آموزش و پرورش و همچنین تدریس تئاتر به مربیان مدارس در استان‌ها و تولید کننده تئاتر فکر می کردم می‌شود این نمایشنامه‌ها را نوشت و گسترش داد.

مشــاهده کامل خبر
افتتاح تماشاخانه تئاتر مان با نام مشایخی

افتتاح تماشاخانه تئاتر مان با نام مشایخی

به گزارش همسفران مهتاب به نقل هنرآنلاین؛ تماشاخانه مجموعه خصوصی تئاتر مان روز شنبه، سوم اسفندماه ساعت ۱۸ با نام استاد جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه تئا‌تر، سینما و تلویزیون افتتاح می‌شود.

در پایان این مراسم که با حضور هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان تئا‌تر همراه خواهد بود نمایش "چی شد که من مار خوردم؟" اثر گلبرگ ابوترابیان به عنوان اجرای افتتاحیه تماشاخانه استاد مشایخی به صحنه خواهد رفت.

همچنین بنا براعلام این خبر، تماشاخانه جدید التاسیس استاد مشایخی، واقع در مجموعه تئاتر مان ظرفیت پذیرش هفتاد تماشاگر را دارد و به لحاظ نور و صدا، دارای تجهیزات قابل قبولی است. این مجموعه خصوصی هنرهای نمایشی علاوه بر تماشاخانه استاد مشایخی دارای شش پلاتوی تمرین تئا‌تر است و در برپایی کلاس‌ها و ورکشاپ‌های تخصصی تئا‌تر نیز تجربه‌های متعددی دارد.

تئاتر مان با مدیریت شاهین چگینی به تازگی برای تکمیل برنامه‌های‌ اجرای عموم تماشاخانه خود در سال ۹۳ فراخوانی منتشر کرده است و متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۹۷۹۴۶۸ تماس حاصل فرمایند.

گفتنی است، مجموعه هنرهای نمایشی تئاتر مان در ضلع شمالغربی چهارراه ولیعصر، پلاک ۱۴۷۸، واقع است که به لحاظ مکانی، نزدیک‌ترین تماشاخانه خصوصی نزدیک به مجموعهٔ تئاترشهر محسوب می‌شود.

مشــاهده کامل خبر

فراخوان یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر" تیرنگ"

مشــاهده کامل خبر

نتایج بازبینی‌های جشنواره‌ی امید اعلام شد

بازبین‌های پنجمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر امید پس از یک هفته فعالیت آثار راه یافته به بخش این دوره را اعلام کردند:

به نام خداوند جان و خرد

آراء هیات داوران بخش بازبینی پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی سراسری تئاتر امید بدون الویت به شرح زیر می‌باشد :

نمایش “پریشانی سوار بر با تا بی کرانه ها” / نویسنده: رضا آشفته، کارگردان: عارفه لک
نمایش “خدمات جنگ” / نویسنده و کارگردان: هانیه پیرهاشمی
نمایش “بیو هملت مکانیک” / نویسنده و کارگردان: حامد عزیزی
نمایش “دوازده” / نویسنده: محسن جنت مکان، کارگردان: مسعود اسمعیلی
نمایش “نقل رومئو و ژولیت” / نویسنده: محمدرضا شاهب، کارگردان: سید جمشید حسینی
نمایش “Haunted“ / نویسنده و کارگردان: سیاوش حیدری
نمایش “هی تاکسی گردش کن به غرب” / نویسنده و کارگردان: علی امن پور
نمایش “ویکتور پسر چردیاکوف” / نویسنده: منصور نصیری، کارگردان: فرهاد سلیمی
نمایش “به خاطر زمین‌های پشت باتلاق” / نویسنده: هادی احمدی، کارگردان: حامد احمدی
نمایش “زیر زمین” / نویسنده: آرش عباسی، کارگردان: فائقه شلالوند
نمایش “بی درنگ” / نویسنده: هادی احمدی، کارگردان: المیرا ارشدی
نمایش “جیغ” / نویسنده و کارگردان: کیمیا کاظمی
نمایش “پشه‌ها” / نویسنده: سیاوش حیدری، کارگردان: سینا راستگو
نمایش “صرف افعال ماندن و رفتن به …” / نویسنده: محمود ناظری، کارگردان: حمیدرضا حمیدی
نمایش “فرضیه‌ی صفر در توزیع نرمال استاندارد رد می‌شود” / نویسنده و کارگردان: امیرعلی حفیظی
نمایش “سیداکشن” / نویسنده و کارگردان: هادی احمدی
نمایش “ماه عسل” / نویسنده: محمد یعقوبی، کارگردان: سمانه اسماعیلی
نمایش “آنچه می‌شنوی ساز کج…” / نویسنده: روزبه حسینی، کارگردان: فرزانه تفرشی
گفتنی است پنجمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر امید به ریاست پیام دهکردی و با دبیری افسانه ماهیان ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه در تالار هنر برگزار می‌شود.

مشــاهده کامل خبر

نگاهی به نمایشنامه باغ وحش شیشه‌ای - تنسی ویلیامز

معصومه زنگنه : بی‌شک باغ‌وحش شیشه‌ای از هر اثر دیگری به زندگی شخصی تنسی ویلیامز نزدیک‌تر  است. شخصیت‌ها ‌و تم‌های ‌اصلی داستان از درون زندگی خانوادگی از هم پاشیده‌ی ویلیامز سر بر آورده‌اند. و این گفته‌ی الیا کازان که: «تمامی زندگی ویلیامز را در نمایش‌نامه‌هایش می‌‌توان یافت و تمامی نمایش‌نامه‌هایش را در زندگی‌اش.» در مورد باغ‌وحش شیشه‌ای پر رنگ‌تر  از هر جای دیگر خودنمایی می‌‌کند. اما پیش از پرداختن به شخصیت‌ها ‌و درون مایه‌ی داستان بهتر است در مورد نحوه‌ی روایت داستان توضیحاتی داده شود. باغ‌وحش شیشه‌ای از نظر روایی به دو صورت، که از هم جدا نیستند، قابل‌بررسی است. نخست آن‌که این اثر در زمره‌ی Memory Play‌ها ‌قرار می‌‌گیرد.

 

 

مشــاهده کامل خبر

هدایت به بالای صفحه