close
تبلیغات در اینترنت
گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد - 20
آخرین آثار تولید شده گروه
Hamsafaran Mahtab
  • نمایش اژدهاک-کارگردان: مرضیه اسماعیلی
  • کاست محزون-کارگردان: مسلم سلیمانیان
  • نمایش های میدانی کنگره شهدای به مدت 4سال
  • وصدا این همیشه ترسان-کارگردان:حسین اصغریان
  • کمدی مخمصه-کارگردان:مسلم سلیمانیان
  • سها یک ستاره سرخ-کارگردان: مسلم سلیمانیان
اطلاعیـــه سایـــت :
  • آخرین اطلاعات و اخبار منتشر شده در زمینه هنرهای نمایشی را می توانید در این درگاه مطالعه کنید
  • منتظر امکانات و ایده های جدید باشید

مسابقه‌ ادبیات نمایشی ایران تاثیر بسزایی در جریان نمایش‌نامه‌نویسی دارد

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از ستاد خبری هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران؛ كامران سپهران که داوری بخش ترجمه و پژوهش ششمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را برعهده داشت، گفت: بخشی از این مسابقه به نمایشنامه‌های بومی و داخلی اختصاص دارد كه به اعتقاد من نوعی تشویق است؛ ما باید بتوانیم آثار بهتری را به جامعه‌ تئاتری معرفی كنیم تاعلاقه‌مندان ‌ببینند كه آثار برتر چه ویژگی‌هایی دارند. مسئله‌ دیگری هم كه در این مسابقه‌ وجود دارد، داوری نمایشنامه‌های ترجمه شده‌است كه به نظر من خیلی قابل بحث است، زیرا به هرحال در این حجم زیادی كه آثار ترجمه‌ شده در سال‌های اخیر منتشر‌ شده، می‌بایستی ملاك‌های مشخصی برای داوری آثار وجود داشته باشد.

 

مشــاهده کامل خبر

جشنواره امید به شهرکرد می آید

نشست خبری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر امید با حضور پیام دهکردی موسس و بنیان‌گذار حشنواره امید، افسانه ماهیان دبیر جشنواره، مازیار تهرانی طراح پوستر و لوگو و حسین طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در ابتدای این نشست که پیمان شیخی اجرای آن را برعهده داشت پیام دهکردی درباره چگونگی شکل‌گیری این جشنواره گفت: من سال 85 بخاطر درگیری با بیماری سخت و پیچیده‌ای که به آن مبتلا بودم و در فاصله بازگشتم به زندگی دیدگاه‌هایم دچار تغییرات فراوانی شد. در این دوره‌ها معمولا انسان دوست دارد به آرزوهای دست نیافتنی‌اش برسد بر همین اساس با راه‌اندازی جشنواره سراسری امید سعی کردم آرزوهای محقق نشده‌ام را برای نسل جوان محقق کنم.


مشــاهده کامل خبر

فراخوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای اجرای آثار در سال 93

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با هدف حمایت و ایجاد فرصت برای گروه‌ها و هنرمندان فعال تئاتر و به منظور تکمیل ظرفیت اجرای عمومی تالارهای خود، همچنین حضور در بیست‌ و سومین جشنواره تئاتر "سوره ماه"، فراخوان اجرای آثار نمایشی در سال 1393 را منتشر کرد.


مشــاهده کامل خبر

نگاهی به نمایش ”هیپوفیز” نوشته و کارگردانی ”کوروش نریمانی”

محسن زمانی:کوروش نریمانی بعد از سه، چهار سال، با "هیپوفیز" به صحنه تئاتر بازگشته است؛ بازنوشتی از نمایشنامه "دختر یانکی" اثر نیل سایمون و برگردان شهرام زرگر که با توجه به کارنامه و سلایق نریمانی، انتخابی ساختارشکنانه به حساب نمی¬آید.


مشــاهده کامل خبر

نمایشنامه آنتیگونه (بمناسبت تشکیل کارگاه و حضور استاد رضا گوران در شهرکرد)

نمایشنامه آنتیگونه

آنتیگونه (به یونانی: Ἀντιγόνη)، نام نمایشنامه‌ای است از تراژدی نویس مشهور یونانی، سوفوکل که در حدود ۴۴۲ پیش از میلاد نوشته شده‌است و با وجودی که آخرین نمایشنامه از سه گانهٔ تب (بهانگلیسی: Theban Trilogy) می‌باشد اما پیش از دو نمایشنامهٔ دیگر (ادیپ شهریار و ادیپ در کولونوس) نوشته شده‌است.[۱]

تنها ۷ نمایشنامه از مجموع ۱۲۳ تراژدی سوفوکل باقی‌مانده‌است و شاید بتوان سه‌گانهٔ تب را با توجه به اجراهای بسیاری که از نمایشنامهٔ آنتیگونه صورت گرفته‌است مشهورترین آنها دانست..[۱]

مختصری از این نمایشنامه:

پولونیکس و اتئوکلس در جنگ با یکدیگر بر سر قدرت کشته می‌شوند. کرئون، پادشاه تب فرمان می‌دهد تا اتئوکلس را با تشریفات و احترام کامل به خاک بسپارند ولی جنازهٔ پولونیکس خیانتکار را به حال خود رها سازند تا خوراک کرم‌ها و لاشخورها گردد. آنتیگونه و ایسمنه، خواهران دو برادر کشته شده هستند و آنتیگونه نمی‌تواند بپذیرد که جنازهٔ برادرش پولونیکس به حال خود رها گردد. پس مخفیانه به دیدار ایسمنه رفته و از او می‌خواهد تا در خاک‌سپاری برادر به او کمک کند. اما ایسمنه از خشم کرئون وحشت دارد و نمی‌پذیرد. پس آنتیگونه به تنهایی دست به کار می‌شود.

کرئون در کاخ خود است و ریش‌سفیدان تب (گروه سرایندگان) فرمان او را مورد تایید قرار می‌دهند. اما خبر می‌رسد که کسی پولونیکس را دفن کرده‌است. کرئون بر می‌آشفد و خواهان دستگیری خاطی می‌شود. آنتیگونه را به پیش او می‌آورند و او بدون اینکه کارش را پنهان سازد با کرئون بر سر اینکه اخلاقیات را زیر پا گذاشته‌است وارد بحث می‌شود. کرئون از سخنان او برافروخته می‌شود و چون گمان می‌برد در این کار ایسمنه نیز به خواهرش کمک کرده‌است دستور دستگیری او را نیز می‌دهد. ایسمنه که ترجیح می‌دهد همراه با خواهرش کشته شود به دروغ اعتراف می‌کند اما آنتیگونه می‌گوید که او به تنهایی این کار را انجام داده‌است.

دو خواهر زندانی می‌شوند. هایمون، پسر کرئون و نامزد آنتیگونه به پیش پدر می‌آید تا او را از این کار باز دارد اما گفتگوی آن دو به درگیری لفظی انجامیده و هایمون در حالی‌که قسم می‌خورد دیگر هرگز کرئون را ملاقات نخواهد کرد از آنجا خارج می‌شود.

کرئون سرانجام تصمیم می‌گیرد تا ایسمنه را آزاد کرده و آنتیگونه را در غاری زنده به گور سازد. آنتیگونه بر سرنوشت خود می‌گرید اما از کارش دفاع می‌کند. پیشگوی نابینایی به نام ترسیاس به کرئون هشدار می‌دهد که خدایان از رفتار او ناخشنودند و به خاطر اشتباهاتش، فرزندش را از دست خواهد داد، تمام یونان او را خوار خواهد شمرد و خدایان، قربانی‌های شهر تب را نخواهند پذیرفت. ریش‌سفیدان از این سخنان به وحشت می‌افتند و از کرئون می‌خواهند تا آنتیگونه را آزاد کرده و پولونیکس را به خاک بسپارد. کرئون می‌پذیرد اما آنتیگونه خود را به دار آویخته‌است. هایمون از مرگ نامزدش بسیار اندوهگین می‌شود و خود را می‌کشد. خبر مرگ هایمون به مادرش ائورودیکه می‌رسد و او نیز خود را می‌کشد. کرئون خود را به خاطر تمام این پیشامدها ملامت می‌کند. او توانست تاج و تخت خود را حفظ نماید اما از فرمان خدایان سرپیچی کرد و همسر و فرزند خود را از دست داد.

نقد نمايش «آنتيگونه » به کارگرداني مجيد جعفري را نیز در ادامه مطلب بخوانید...

مشــاهده کامل خبر

اجرای نمایش ˝موش+گربه˝ به نفع کودک سرطانی

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از سایت هنرآنلاین؛نمایش ˝موش+گربه˝ روز جمعه 25 بهمن‌ماه جاری با حضور عمو فیتیله‌ای‌ها به نفع کودک سرطانی در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

اجرای نمایش "موش+گربه" به کارگردانی زری طالبی که از روز 15 دی‌ماه به روی صحنه رفته آخرین اجرای خود را در روز جمعه سپری می‌کند.

نمایش "موش +گربه" که با اقبال تماشاگران خود روبرو گشت دو اجرای خود را به کودکان کار انجمن خانه مهر ملارد کرج و موسسه حامی پشتیبان کودکان افغانستان در ایران احتصاص داد.

همچنین در اجرای آخر خود به نفع کودک سرطانی "موش+گربه" میزبان هنرمندانی چون محمد سلیمی، گیتی خامنه و مریم وطن‌پور می‌باشد.

مشــاهده کامل خبر

تبدیل پدیده های پیرامون به طنز مهم ترین مشخصه کوروش نریمانی است

"علیرضا نادری" در آئین افتتاحیه نمایش هیپوفیز گفت: پرداختن به طنز در جامعه ای که مفهوم واقعی طنز در آن کمتر جریان دارد، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است که کوروش نریمانی از عهده آن به خوبی بر آمده است. 
وی با اعتقاد به اینکه هر پدیده ای چیزی جز تاریخش نیست به آشنایی دیرینه اش با کوروش نریمانی اشاره کرد و یادآور شد: ما در دوران پس از جنگ در دانشگاه پذیرفته شدیم و بعدها در طول یک جلسه قرار بود نظرمان را درباره گزینش دانشجویان بیان کنیم؛ در همان جا اعلام کردم که گزینش برای پرورش کارمند بود در حالیکه ما (من و نریمانی) هر به عنوان دو هنرمند فعالیت می کنیم. 
نادری خاطر نشان کرد: آشنایی ما به چند دوره و چند نقطه عطف باز می گردد، در ماجرای فوت فرزندم هیچ تمایلی به برنامه های جانبی در مراسم خاکسپاری نداشتم و در این شرایط خواندن کلام خدا توسط کوروش نریمانی اولین چیزی بود که مرا شیفته کرد. 
این نمایشنامه نویس تاکید کرد: من آثار نریمانی را دیده ام و معتقدم نمایش "شب های آوینیون" وی یکی از شاهکارها و نمایش "والس مرده شوران" یکی از کارهای درخشان اوست. 
کوروش نریمانی در معرفی نمایشش بیان کرد: نمایش "هیپوفیز" بازنوشتی از نمایشنامه "دختر یانکی" اثر نیل سایمون است که توسط شهرام زرگر ترجمه شده است و از آنجا که ما همواره سعی در نزدیک کردن حال و هوای کار با فضای ذهنی تماشاگر ایرانی داریم تغییراتی را در کار ایجاد کردیم. 
وی در ادامه تشریح کرد: بخشی از تغییرات شامل زمان تمرین بود که منجر به اتخاذ تصمیم همکاری با گروهی جوان تر شد و این اولین قدم گروه
تئاتر معاصر در راه جوان گرایی بود. در پروسه تمرین اتفاقاتی چون سانحه سقوط از ارتفاع برای رویا میر علمی رخ داد که ما را از حضور وی در این نمایش محروم کرد و ما از اینجا برایش آرزوی بهبودی دارم چراکه قلباً رویا میر علمی، بازی و منش وی را در تمرین و اجرا دوست دارم. 
نریمانی ضمن اظهار امیدواری از اینکه شرایطی ایجاد شود تا با همدلی و تشویق علاقمندان به هنر نمایش، رجوعی به افراد حرفه ای شود، افزود: در این شرایط نگار عابدی را با همدلی میرعلمی جایگزین کردیم که همین اتفاق نیز وقفه ای در پروسه تمرین ایجاد کرد. 
کارگردان نمایش "هیپوفیز" ضمن تشکر از نادری برای به صدا در آوردن زنگ افتتاحیه این اثر، اذعان کرد: از آنجا که پسران علیرضا نادری همراهان همیشگی کارهایم بودند و حتی بیشتر از علیرضا کارهایم را دوست داشتند، مطمئنم در حال حاضر نیز روان وی همراه ما است و انرژی شان در اجرای این اثر همراه من خواهد بود. 
لازم به ذکر است، علیرضا نادری، ناصر بزرگمهر، مسعود فروتن، سروش صحت، قاسم زارع، حسین کیانی، اصغر خلیلی، اسرافیل علم داری، محمد ساربان، حمید پورآذری، مسعود فروتن و شهرام زرگر، سیاوش قادری، از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند. 
گفتنی است، نمایش "هیپوفیز" کاری از کوروش نریمانی تا پایان سال جاری هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظر زاده کرمانی روی صحنه می‌رود. 

مشــاهده کامل خبر

دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی: جشنواره انسجام ندارد...

"محسن محمدی" دبیر جشنواره در خصوص تاریخچه‌ی جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشگاهی عنوان کرد:  نخستین دوره جشنواره تئاتر عروسکی در سال 1375 با همت دانشجویان سینما و تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد. 
 وی ادامه داد: در دوره‌ی اول و دوم تنها برخی از هنرمندان در این جشنواره حضور داشتند اما از دوره‌ی ششم به بعد نیز بخش بین‌الملل به جشنواره اضافه شد. 
 محمدی افزود: جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی در دوره‌هایی برگزار نشد و یا دو سال یکبار برپا شد اما باز هم به کمک دانشجویان، این جشنواره در دوره سیزدهم برگزار خواهد شد. 
 وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها قبل از شروع جشنواره اظهار داشت: کارگاه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها قبل از شروع جشنواره برگزار شد که اکنون به پایان رسیده‌اند و این کارگاه‌ها در شهرهای شیراز، مشهد و مازندران تشکیل شد. 
 محمدی کارگاه‌های تهران را شامل قالب‌گیری، ساخت و انیمیشن خواند و گفت: جشنواره شامل دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان است. 
 وی گفت: داوران بخش بزرگسال صحنه‌ای و خیابانی یکی هستند و به طور کل 3 داور داریم که دو نفر آنها برای بخش بین‌الملل و یک نفر برای بخش داخلی است. 
 محمدی بزرگترین مشکل جشنواره را انسجام نداشتن خواند و بیان کرد: هیچ ضمانتی برای برگزاری جشنواره وجود ندارد در هر دوره هر دبیری باید از صفر کار را شروع کند. 
 وی با اشاره به نبود بودجه بعنوان یکی از دیگر مشکلات جشنواره اظهار داشت: بدون پول و امکانات مدیریت جشنواره کار بسیار سختی است زیرا ما تمام انرژی خود را صرف گرفتن حمایت‌ها می‌کنیم و از مسئله‌ی اصلی خارج می‌شویم. 
 محمدی گفت: مدیران به دلیل آنکه این جشنواره دانشجویی است نسبت به آن اعتماد ندارند و حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند. 
 وی با اشاره به قول‌هایی که برای کمک به این جشنواره شده عنوان کرد: طی جلسه‌ای که با معاون فرهنگی وزارت علوم داشتیم آنها به ما قول‌هایی برای حمایت دادند که امیدواریم با توجه به شروع جشنواره هر چه زودتر آنها را عملی کنند. 
 محمدی خاطر نشان کرد: خوشبختانه کمک هزینه‌ها را دریافت کردیم و تا 300 هزار تومان به گروهها خواهیم داد اما دربخش پژوهش به دلیل نداشتن بودجه نتوانستیم کتابهایمان را چاپ کنیم. 
 سپهر شریف‌زاده دبیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشگاهی ادامه‌ی نشست عنوان کرد:  دراین دوره از جشنواره تصمیم گرفتیم تنها گروه‌های دانشجویی حضور داشته باشند زیرا در دوره‌های قبلی گروههای حرفه‌ای در این جشنواره بودند. 
 وی ادامه داد: فراخوان جشنواره را به دانشگاه‌های کشوری خارجی نیز ارسال کردیم و کشورهای بسیاری از جمله لهستان، اکراین، آلمان، اسپانیا، مجارستان، شیلی درخواست حضور در این جشنواره را داشته‌ اما به علت مسائل مالی 6 اثر را انتخاب کردیم. 
 شریف‌زاده افزود: بازهم نبود بودجه و هزینه‌ها رفت و آمد باعث شد که از این 6 اثر انتخابی از کشورهای خارجی تنها دو اثر از کشور آلمان و اوکراین را برگزینیم. 
 وی خاطر نشان کرد: در نظر داریم بعد از اجراها جلسه‌های نقد و بررسی با حضور نرگس مجد برگزار کنیم. 
 همچنین سمینارهای جایگاه عروسک و کارگردانی تئاتر عروسکی بر اساس ایده‌ی خاص را برگزار خواهیم کرد.

مشــاهده کامل خبر

استانیسلاوسکی از آغاز تا همیشه

آرمین قطبی:

با پیشرفت روزافزون علم در پایان قرن نوزدهم میلادی و گسترش سلطه آن بر بسیاری از جنبه های زندگی بشر، وقت آن رسیده بود تا در عرصه هنرهای نمایشی، به ویژه هنر بازیگری، انقلابی صورت بگیرد و این هنر از شکل غیر علمی که در گذشته داشت، رها شود. پایان قرن نوزدهم میلادی همزمان است با آغاز قیام مردی که داوطلب شد، به هنر بازیگری سر و شکلی علمی دهد. تمام مدارس بازیگری حال حاضر دنیا یا حداقل تمام مدارس بازیگری صد سال گذشته، مدیون کار این مردند. کنستانتین سرگیوویچ استانیسلاوسکی(1). 

 

مشــاهده کامل خبر

معرفی آثار راه یافته به تئاتر تجربه

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از هنرآنلاین، محمدرضا رسولی؛ دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه؛ با بیان این خبر گفت: پس از یک هفته بازبینی طاقت‌فرسا، اعضای هیئت بازبین جشنواره تئاتر تجربه متشکل از آقایان دکتر فرشاد فرشته‌حکمت و فرزاد معافی و خانم زهره بهروزی‌نیا آثار راه یافته به پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه را بدین شرح اعلام کردند:

 

مشــاهده کامل خبر

آشنایی با آنتوان چخوف

آنتون پاولوویچ چِخوف (۲۹ژانویه ۱۸۶۰ - ۱۵ژوئیه ۱۹۰۴) داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجستهٔ روس است.هر چند چخوف زندگی کوتاهی داشت و همین زندگی کوتاه همراه با بیماری بود اما بیش از ۷۰۰اثر ادبی آفرید.او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس برمی‌شمارند و در زمینهٔ نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به جا گذاشته‌است و وی را پس از شکسپیر بزرگترین نمایشنامه نویس میدانند. چخوف در چهل و چهار سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.

برای مطالعه بیشتر زندگینامه آنتوان چخوف بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید

مشــاهده کامل خبر

اعلام زمان قطعی اجراهای نمایش: کمدی اکتشافات خاص کودکان سرطانی به زودی

امروز پنجشنبه 17 بهمن ما 92 جمعی از اعضاء اصلی تشکل حمایتی تئاتری های شهرکرد از بیماری های خاص (کودکان سرطانی) در محل انجمن حمایت از کودکان سرطانی شهرکرد حاضر و در رابطه با زمان قطعی اجرا ، محل و... این نمایش گفتگو کردند.

روابط عمومی گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد به نقل از مهدی عسگری : مدیر تولید این نمایش خیریه اعلام کرد، زمان قطعی اجرای این نمایش توسط هیئت مدیره انجمن حمایت از کودکان سرطانی استان چهارمحال و بختیاری تحت بررسی است و به زودی اعلام خواهد گردید.

نمایش کمدی اکتشافات نوشته امید طاهری و به کارگردانی کاظم حیدری چالش تری مراحل پایانی آماده سازی و تمرین خود را سپری می کند و در نظر دارد تمامی درآمد حاصله از اجرای این نمایش را وفق کودکان سرطانی نماید.

مهدی عسگری چالش تری افزود: هزینه دکور و لباس و... این نمایش نیز از سوی اعضا گروه تامین خواهد شد و در نظر داریم به لطف خدا در هر فصل یک اجرای خیریه مختص بیماری های خاص به روی صحنه ببریم وی در ادامه گفت: مشکلاتی هم پیش روی اکیپ اجرایی است که می تواند زمان قطعی اجرای نمایش را به عقب ببرد اما با هماهنگی بین اعضا و انجمن انشالله این موارد نیز مرتفع گردد.

مدیر تولید نمایش خیریه کمدی اکتشافات از حمایت خصوصی گروه ها و سایر تشکل ها و... نیز استقبال خواهیم کرد تا دیگران نیز از این حرکت الهی در هنر بی بهره نمانند.

متقاضیان می توانند نظرات، پیشنهادات و کمک های فکری و مادی و معنوی خود را از طریق همین سایت و یا با شماره تلفن 09376921794 با ما درمیان بگذارند.  

مشــاهده کامل خبر

نتایج نظرسنجی در مورد بهترین شیوه تبلیغ اجرا های عموم

نتایج این نظرسنجی که به مدت یک ماه و نیم بروی سایت همسفران مهتاب قرار گرفت بدین شرح میباشد.

سوال : بنظر شما کدام شیوه تبلیغ اجرا های عموم کارا تر است ؟

1- داشتن بنر های اختصاصی تئاتر در سطح شهر (11.5 درصد)

2- استفاده از طرح های جذاب برای پوستر نمایش ها (17 درصد)

3- تبلیغ از طریق صدا و سیما (25 درصد)

4- قرداد بستن با ادارات و نهادها (9.5 درصد)

5- تبلیغات اینترنتی (9.5 درصد)

6- روزنامه و مجلات (1.5 درصد)

7- پخش کاتالوگ در سطح شهر (15 درصد)

8- ارسال پیام کوتاه (11 درصد)

مشــاهده کامل خبر

برگزاری انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی یك پروژه ملی است

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از هنرآنلاین،یدالله آقا عباسی ، نمایش‌نامه‌نویس، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه در خصوص برگزاری انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران گفت: انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران یك پروژه‌ی ملی است و مجموعه‌ای از آدم‌ها و امكانات در سطح ملی باید گسیل شود. در اولین دوره‌ی برگزاری آن، حتی‌الامكان این كار شد. اما هر چه امكانات آن كم‌تر شد، كار آن نیز محدودتر شد. رویدادهای فرهنگی، متعدد هستند و هر یك در دیگری گم می‌شوند. برای رونق‌بخشی، صرف برگزاری مراسم و اهدای جایزه كافی نیست.

این استاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با ستاد خبری هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران گفت: برگزاری انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران كار دشواری است. هم عشق، هم امكانات و هم آدم‌های دلسوز می‌خواهد. من در شورای سیاست گذاری این جایزه بودم و عشق و دلسوزی را می دیدم. این مسابقه، كاری تخصصی است و نباید به هیچ غرضی گرفتار شود. همه باید دست به دست هم دهند تا به بهترین شکل برگزار شود.

آقاعباسی در ادامه تأکید کرد: من تقدیر می كنم از برگزار كنندگان انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، اما دیگران هم وظایفی دارند. آثار برگزیده ی این رویداد ملی نمایش نامه نویسی، باید معرفی ، تهیه و تولید و اجرا شوند. در شورای سیاست گذاری آن ، دوستان من برنامه های زیادی داشتند. از بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی و کارگاه گرفته تا اجرای آثار، اما امروز برگزار کنندگان آن فقط توانستند این شعله را روشن نگه دارند.

وی هم چنین برای برگزرای انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برای دوره ی آینده آن پیشنهاد داد و در این باره گفت: پیشنهاد من برای برگزاری این مسابقه در دوره ی آینده، این است كه واقعاً شكل یك رویداد ملی را پیدا کند. دولت در تأثیر گذاری ، تبلیغات و جریان سازی آن مشاركت جدی كند. جامعه ی فرهنگی و تئاتری نیز باید بیش از پش به آن بها بدهند.
این نمایش نامه نویس هم چنین گفت: كار مهم برگزاری انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، جلوگیری از مرگ آثار بالقوه ی ادبیات نمایشی است. زمانی همایون صنعتی كه ناشر بزرگی بود، برای من تعریف می كرد كه برای گذراندن دوره ی نشر نزد یكی از ناشران بزرگ انگلیسی رفته بود. او می گفت مدیر انتشارات به من گفت امروز با هم به یكی از دبیرستان ها می رویم. رفتیم و ته كلاس نشستیم. زنگ انشا بود و بچه ها انشاهای خود را می خواندند و او یادداشت بر می داشت. وقتی بیرون آمدیم، گفت من نویسندگان بالقوی آینده را این طور شناسایی می كنم.

آقا عباسی با شاره به این که كار ما دادن یك لوح تقدیر و احتمالاً چند صد هزار تومان پول و رها كردن نمایش نامه نویس نیست گفت: اهدای جایزه و لوح تقدیر به برگزیدگان خوب است، اما كافی نیست. برای استعدادهای نو حتماً باید کارگاه نمایش نامه نویسی برپاکرد. همه ی آثار برگزیده ی این مسابقه ی را – از ابتدا تا اكنون- اگر اجرا نشده اند، باید اجرا كرد. باید برای آن ها كارگردان و تهیه كننده پیدا كرد. دولت در این جا نقش دارد. اگر این نمایش نامه، اثر برگزیده ی این چند سال است، باید ازآزمون اجرا نیز به در آید و دیده شود. حتا اگر آن اثرچاپ شده، دبیرخانه باید مجدداً آن را در مجموعه ای چاپ كند و همزمان با اجرا پخش كند.

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از این گفت وگو اضافه کرد: مجموعه ی این آثار و این افراد نیروهای بالقوه ی ما هستند. باید آن ها را در باشگاهی متمركز كرد و آن ها را وادار به كار كرد. نوشتن نمایش نامه، كار دشواری است و تمرین مداوم می خواهد. نمایش نامه حتا اگر چاپ شده باشد هم نیازمند كار دوباره است. آقای رادی از این نظر نمونه ی مومنی بود كه آثار چاپ شده اش را هم هراز گاهی نو می كرد. نگفتم نمایش نامه موجود زنده است؟ این موجود زنده همیشه نیازمند مراقبت، نوشیدن و البته اجراست. در این صورت است كه نمایش نامه نویسی اهمیت پیدا می كند، ترجمه ی نمایش نامه قدر می بیند و هر كسی به خود اجازه نمی دهد به آن ناسپاسی كند. این كاری است كه باید برای آن برنامه ریزی كرد. نگران نوع نوشته و ضرورت كار هم نباید بود. نمایش نامه نویس هنرمند، خود می داند كه چگونه نقش خود را در جامعه پیدا كند و چگونه خود را از صف شبه هنرمندان جدا كند.

آقا عباسی در پایان یادآور شد: انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران آن قدر ارزش دارد كه در صدر رویدادهای تئاتری قرار گیرد. این رویداد، حوزه ی وسیعی دارد. از ناشران نمایش نامه گرفته تا ویراستاران، منتقدان، مترجمان و نویسندگان را در بر می گیرد. می تواند به اجراها، جشنواره ها و ادبیات نمایشی و حتا ادبیات ما جلوه ی مناسب تری بدهد.

كارگردان ها و بازیگران با نمایش نامه های قوی، جای كار بهتری دارند. بهتر می توانند شخصیت های پرداخته شده را به اجرا در آورند. همیشه انتخاب متن خوب، نیمی از كار اجراست. همه از كمبود متن مناسب می نالند. به همان دلایلی كه گفتم، انبوه متن های عقیم و سقط شده روی دست جشنواره ها می ماند و انبوهی از استعدادهای نشكفته در قربانگاه جشنواره های مسابقه ای می پژمرند. برگزاری انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران نه كاری تفننی، زینتی، برنامه ای، آماری، تبلیغی كه كاری از سر وظیفه و مستلزم فداكاری و از خود گذشتگی است. 

مشــاهده کامل خبر

فراخوان دریافت آثار نمایشی حوزه هنری منتشر شد

به گزارش همسفران مهتاب؛ در فراخوان منتشر شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با هدف حمایت از گروه‌ها و هنرمندان فعال تئا‌تر، تکمیل ظرفیت اجرای عمومی سالن‌ها و حضور در بیست‌و سومین جشنواره تئا‌تر سوره ماه، آمده: "هنرمندان فعال و گروه‌های نمایشی شناخته شده که در یک دهه گذشته فعالیت مؤثر و مستمر تئاتری داشته‌اند می‌توانند تقاضای خود را ارائه کنند.

همچنین مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تنها پذیرای آثار نمایشنامه‌نویسان ایرانی با موضوعات "ارزش‌های دینی"، "انقلاب اسلامی و دفاع مقدس"، "خانواده الگوی ایرانی"، "ادبیات کهن اسلامی و ایرانی" و "چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴" است و نمایشنامه‌هایی که براساس خاطرات، داستان و یا رمان‌های منتشر شده در انتشارات سوره مهر و در موضوع انقلاب و دفاع مقدس نگارش شده باشند در الویت انتخاب قرار دارند. (اقتباس از آثار خارجی در صورت همسویی با اهداف و محورهای حوزه هنری بلامانع است.)

آثار ارسالی نیز نباید توسط‌‌ همان گروه قبلاً در هیچ جشنواره سراسری و یا بین‌المللی شرکت کرده و یا اجرای عمومی شده باشند.

همچنین هنرمندان لازم است حداکثر تا ۱۵ اسفندماه با مراجعه به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نسبت به تحویل فرم تکمیل شده درخواست تولید شامل مشخصات و سوابق کارگردان، ذکر دقیق مشخصات متن درخواستی و خلاصه داستان و پیشنهاد سالن براساس ایده و طراحی کارگردان همچنین یک نسخه از متن تایپ شده اقدام کنند.

در این مرحله پس از بررسی فرم‌های تقاضا و نمایشنامه‌های ارسالی سوابق کارگردان، ۲ برابر ظرفیت تولید مرکز هنرهای نمایشی اعلام نتایج خواهد شد و با گروه‌ها براساس اعلام نظر کار‌شناسان قرارداد اولیه تنظیم می‌شود. بدیهی است قرارداد تکمیلی و نهایی بعد از بازبینی اولیه و متناسب با ظرفیت تولید بسته خواهد شد.

با توجه به شعار تولید محوری در جشنواره تئا‌تر «سوره ماه» مرکز هنرهای نمایشی براساس تشخیص کار‌شناسان از میان تولیدات نهایی حداکثر ۵ اثر را برای حضور در بیست‌وسومین دوره از جشنواره به دبیرخانه معرفی خواهد کرد. اجرای عمومی این آثار بعد از جشنواره خواهد بود.

مهلت دریافت تقاضا ۱۵ اسفندماه ۹۲، اعلام نتایج بازخوانی متون در ۳۰ فروردین ۹۳، تاریخ بازبینی اولیه در ۱۵ خردادماه ۹۳ و تاریخ بازبینی برای جشنواره ۱۵ شهریور ماه ۹۳ است.

همچنین بخش تجربه‌های جوان بیست‌و‌سومین جشنواره سراسری تئا‌تر سوره ماه شامل نمایش‌هایی خواهد بود که کارگردان و سایر اعضای گروه در زمان برگزاری جشنواره، شرایط سنی زیر ۲۵ سال را داشته باشند. (در این بخش به گروه‌ها توصیه می‌شود از تجارب کار‌شناس یا پیشکسوت تئا‌تر به عنوان استاد راهنما استفاده کنند.)

گروه‌های تهرانی واجد شرایط جهت حضور در این بخش و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری تماس بگیرند.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، ظبقه چهارم، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مراجعه کنند و یا به وبسایت صحنه به آدرس www. hhsahneh. ir و وبسایت مرکز محافل و جشنواره‌ها به آدرس www. artfest. ir مراجعه کنند.

مشــاهده کامل خبر

غنی‌زاده: خطوط نانوشته ˝در انتظار گودو˝ را می‌خوانیم/ معادی: جنس بازی باسترکیتون را دوست دارم

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست خبری نمایش " در انتظار گودو" به کارگردانی همایون غنی‌زاده صبح امروز (چهارشنبه 16بهمن) در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست همایون غنی‌زاده، پیمان معادی، رضا بهبودی، علی سرابی، رامین سیار دشتی و نورالدین حیدری ماهر (تهیه کننده) حضور داشتند.

غنی‌زاده در ابتدای نشست گفت: "در انتظار گودو" بهترین نمایشنامه قرن است و اجرای آن در شرایط مناسب در یک سالن بزرگ و با مدت تمرینات طولانی آرزوی من بوده است که فکر می‌کنم دارد محقق می‌شود. اگر استعاری و تمثیلی به آن نگاه کنیم به نظرم داستان قرن حاضر را تحلیل می‌کند و با شرایط امروز سازگار است و کنکاش پیچیده‌ای از روابط بشری دارد.

مشــاهده کامل خبر

مسافرآستانه: پیشنهادم فراخوان عمومی برای دبیری جشنواره است

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از خبرنگار تئاتر هنرآنلاین،حسین مسافرآستانه دبیر دوره بیست و چهارم و بیست و هفتم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اولین چالش خود را در دوران دبیری روال برگزاری جشنواره دانست و توضیح داد: در آن سال‌ها با توجه به این که من پیش از دبیری تجربه 10 ساله همکاری و قائم مقامی در این جشنواره را داشتم روال برگزاری مسئله اصلی من بود که باید تغییر پیدا می‌کرد و کاری که در بیست و سه سال پیشتر از دوران من انجام شده بود به لحاظ کارشناسی خیلی مورد پسند من نبود. بنابراین من سعی کردم یک رفورم خاص ایجاد کنم و با همه همکارانم آن کار را در دوره بیست و چهارم انجام دادم و آن هم این بود که تولید در جشنواره صرفا مورد نظر نباشد بلکه موجودیت تئاتر در طی سال برای آن جشنواره مطرح باشد و همه جشنواره را به پای تئاتری که بسیار در زمان کم و دستپاچه و بسیار خام دستانه به صحنه می‌رفت خرج نکنیم.

او در ادامه افزود: من با توجه به مخالفت‌هایی که در آن سال‌ها شد در آن دوره آن تغییر را اعمال کردم و پس از جشنواره نظر خیلی‌ها که مخالف بودند برگشت و قرار شد که روال آنگونه باشد اما چون در دوره بعد دیگر دبیر نبودم این اتفاق صورت نگرفت.

مسافر آستانه از تغییر هر ساله دبیر جشنواره ابراز نارضایتی کرد و گفت: متاسفم از اینکه هرسال دبیر تغییر پیدا می‌کند و این تغییر مستمر هر سال دبیری را وادار می‌کند که از نقطه آغاز شروع کند تا به نتیجه‌ای برسد؛ اما راه او قطعا در دوره بعد به خاطر اینکه دبیر تغییر پیدا می‌کند ادامه نخواهد داشت و جشنواره تنها محل تجربه دبیران می‌شود. این یکی از مشکلاتی است که ما در این سال‌ها در جشنواره تئاتر فجر شاهد آن هستیم.

دبیر دوره بیست و چهارم و بیست و هفتم جشنواره تئاتر فجر پیشنهاد داد: فراخوان عمومی برای دبیری جشنواره بدهند. یعنی آنهایی که تجربه و دانش دارند و جشنواره را می‌شناسند، آنهایی که برگزاری جشنواره‌های تئاتر دنیا را مطالعه یا از نزدیک تجربه کرده‌اند و ویژگی‌های فرهنگی ما را کاملا می‌شناسند ظرفیت تئاتر ما را هم می‌شناسند بیایند یک طرح ارائه و برنامه خود را برای برگزاری جشنواره با ذکر دلیل ارائه بدهند. سپس از بین آنها عده‌ای کارشناس این برنامه‌ها را انتخاب کنند پس از آن یک فرصت 5 ساله به او بدهند قطعا ما در این 5 سال به اندازه سی‌سال گذشته می‌توانیم رشد داشته باشیم.

مسافرآستانه در ارزیابی آثار این دوره از جشنواره گفت: امسال در بین نمایش‌های بخش بین‌الملل به جز یکی دو کار بقیه درجه سه بودند چرا که فرصت تماس دبیرخانه با نگاه کارشناسی با کمپانی‌های مطرح دنیا وجود نداشت با توجه به فرصت کم انتظاری هم نبود که کارهای درجه یک دنیا در این جشنواره حضور پیدا کنند.

مشــاهده کامل خبر
فرخی: دبیر جشنواره تئاتر فجر حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد

فرخی: دبیر جشنواره تئاتر فجر حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد

حسین طاهری در حالی با حکم معاون هنری وزیر ارشاد به عنوان رئیس مرکز هنرهای نمایشی منصوب شد که چند روز بیشتر به شروع سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمانده بود و به همین دلیل و برخلاف چند دوره گذشته، دبیر جشنواره سی‌وسومین دوره تئاتر فجر در مراسم اختتامیه جشنواره امسال که روز شنبه گذشته 12 بهمن‌ماه، برگزار گردید، معرفی نشد. طاهری البته در این‌باره تاکید کرده که در حال حاضر مهم‌ترین اولویت کاری‌اش بازنگری برنامه‌های ادوار گذشته جشنواره تئاتر فجر، تدوین سریع برنامه‌های جدید و معرفی دبیر جشنواره سی‌وسوم است.

مشــاهده کامل خبر
پیام تبریک به استاد پیام دهکردی(بهترین بازیگر مرد بخش بین الملل فجر32)

پیام تبریک به استاد پیام دهکردی(بهترین بازیگر مرد بخش بین الملل فجر32)

استاد پیام دهکردی عزیز.... سپاس

با کمال افتخار، از دیار چشمه های جوشان بام ایران، شهرکرد سربلند، افتخار آفرینی فرزند هنرمندش را به جامعه هنری بلاخص تئاتر شهرکرد تبریک عرض می نمایم.

کسب مقام بهترین بازیگر مرد بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر توسط استاد پیام دهکردی مایه افتخار و سربلندی هنر استان چهارمحال و بختیاری است.

 

گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد

مشــاهده کامل خبر

هدایت به بالای صفحه