close
تبلیغات در اینترنت
شهبازی: بازیگر باید با اشیا صحنه آموخته شده باشد
loading...

گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد

رامتین شهبازی معتقد است زمانی که بازیگر بر روی صحنه قصد بازی با اشیا را دارد باید با اشیا آموخته شده باشد تا روان‌تر بازی کند. به گزارش همسفران مهتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره‌ی سراسری امید، نمایش “جیغ” نوشته و کار کیمیا کاظمی دومین نمایشی بود که در دومین نشست از سلسله نشست‌های نقدو بررسی جشنواره‌ی امید توسط رامتین شهبازی بررسی شد. رامتین شهبازی در ابتدا به نمایشنامه “جیغ” پرداخت و اظهار داشت: ایده‌ای که نمایشنامه نویس از آن استفاده کرده…

آخرین ارسال های انجمن
sadeghsajadi بازدید : 179 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات ()

Pic-02

رامتین شهبازی معتقد است زمانی که بازیگر بر روی صحنه قصد بازی با اشیا را دارد باید با اشیا آموخته شده باشد تا روان‌تر بازی کند.

به گزارش همسفران مهتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره‌ی سراسری امید، نمایش “جیغ” نوشته و کار کیمیا کاظمی دومین نمایشی بود که در دومین نشست از سلسله نشست‌های نقدو بررسی جشنواره‌ی امید توسط رامتین شهبازی بررسی شد.

رامتین شهبازی در ابتدا به نمایشنامه “جیغ” پرداخت و اظهار داشت: ایده‌ای که نمایشنامه نویس از آن استفاده کرده بود و اتفاقا موثر هم بود این است که با نور، صحنه را تعریف کرد. کل آن صحنه برای این نمایش مناسب نبود و اینکه در کار صحنه را با نور و میزانسن مشخص، محدود کرده بود، اتفاق خوبی را رقم زد. این ایده محدود بودن و تنگناهای این شخصیت را هم به نشان گذاشت و نشان داد این آدم که در شرایط بسته‌ای گیر افتاده و نمی‌تواند جابه‌جا شود.

شهبازی اذعان داشت: در بحث مضمون و نوع نگاه، مقوله‌ای به نام پیش داستان وجود دارد. پیش داستان در نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌هایی که با روان زخم روبه‌رو هستند خودش را نشان می‌دهد و جایگاه مهمی دارد. این بحثی است که در روان درمانی بسیار کارکرد دارد. یک کسی که دچار مشکل روانی است نزد روان کاو می‌رود و روانکاو در ابتدا از او می‌خواهد تا زندگی‌اش را تعریف کند. این شخصیت شروع می‌کند به تعریف کردن شبیه آن چه که در داستان نمایش اتفاق می‌افتد. تعریف می‌کند و پیش می‌رود اما بخشی از اتفاق را حذف و اتفاق بعدی را بیان می‌کند. در واقع آن بخش حساس داستان حذف می‌شود. شخصیت به لحاظ روانی توان مواجهه با این رویداد را ندارد. روانکاو دقیقا از شخص می‌خواهد آن بخشی را که حذف کرده را تعریف کند. شخصیت را با زخمهایش روبه رو می‌کند. از سوی دیگر بحث مهاجرت مطرح می‌شود. مهاجرت لزوما سفر از کشوری به کشور دیگر نیست. برخی از مهاجرت‌ها، مهاجرت‌های روانی است. کسی که اتفاق وحشتناکی را تجربه می‌کند، دچار مهاجرت می‌شود یعنی از یک فضای ذهنی به یک فضای ذهنی دیگری مهاجرت می‌کند.

وی افزود: این دو بحثی که به آن اشاره کردم دو نظریه مهم “تروما” و “مهاجرت” است. معتقدم که هنرمند نمی‌تواند طبق نظریه کار کند اما بدون شناخت نظریه‌ها هم کار کردن دشوار است. این نظریه‌ها، نظریه‌هایی است که نویسنده نمایش “جیغ” باید با آنها آشنا باشد. از ابتدا تا اواخر کار “جیغ” نشانی از این تروما وجود ندارد و وقتی ما به تروما می‌رسیم، که اتفاقا بازی خوب بازیگر هم در تاثیرگذاری آن بی تاثیر نیست، دچار شُک می‌شویم. در اجرا من شک شدم اما این شک باعث شد دو سوم نمایشنامه را فراموش کنم. آن لحظه پایانی به قدری خشن و تاثیرگذار بود که من آن بخش اول نمایش را از ذهنم پاک کردم. دوست داشتم در متن یا بازی بازیگر با تیک عصبی یا فراموش کاری لحظه‌ای، این پنهان کاری را می‌دیدم. این اتفاقات برای من آمادگی ذهنی را ایجاد می‌کرد که این شخص مشکلی دارد.

وی گفت: بخشی از تنش‌ها به وسیله کنش بازیگر به تماشاگر منتقل می‌شد اما از آنجایی که بار اصلی این نمایش بر پایه کلام است من دوست داشتم، این تنش را در نوع گویش هم می‌دیدم.

رامتین شهبازی بازی با اشیا را از نقاط قوت بازیگر دانست و توضیح داد: زمانی که بازیگر بر روی صحنه، قصد بازی با اشیا را داشته باشد، اگر به آن کار فکر کند یک تاخیر چند ثانیه‌ای در انجام کارش ایجاد می‌شود که این تاخیر حس و تاثیر مهمی بر تماشاگر می‌گذارد. در این کار بازیگر خیلی روان بازی می‌کرد و با اشیا آموخته شده بود. نشان دادن واکنش‌های آنی مهم است. حضور با این وسایل خیلی خوب بود و خوب است که بازیگر با اشیا صحنه‌اش آموخته شود که این هم صرفا با تمرین رخ نمی‌دهد. باید حرکت و کلام یکی باشد. خوشبختانه در بازیگر نمایش این اتفاق افتاده بود.

شهبازی بیان کرد: تفاوت ظریفی میان مونولوگ و سلولوگ وجود دارد. باید مشخص شود ما در صحنه با شخصیت دیگری صحبت می کنیم یا اینکه با خودمان حرف می‌زنیم. در مونولوگ ممکن است شخصیت دیگری در صحنه باشد اما این شخصیت خاموش باشد. در نمایش “جیغ” به یک دوربین اشاره می‌شود در واقع بازیگر مقابل دوربین صحبت می‌کند. اینجا من مخاطب گیج می‌شوم. اگر تاکید بر این دوربین فیلمبرداری بیشتر می‌شد آن گاه ما متوجه یک مونولوگ می‌شدیم و مونولوگ کار هم یک بخش خود بسنده می‌شد. اگر من بدانم این مونولوگ است می‌توانم بعد و قبل از واقعه را در ذهنم کامل‌تر بسازم اما اگر بدانم سلولوگی است برخورد دیگری می‌کنم. چون در این صورت درونیات شخصیت مهم است. در کار شما اتفاقی که افتاده است مهم است پس اگر این اتفاق یک مقدار مشخص‌تر می‌شد، حتما بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
این گروه در 20 آذر ماه سال 1378 در شهرکردبه سرپرستی امید بسیم و مسلم سلیمانیان چالش تری با همیاری مهدی عسگری،کاظم حیدری، جلال نجفی، سید مهدی سلیمی سرکار خانم وحیده و فریده اورنگ و مرضیه اسماعیلی تاسیس شد هم اکنون جناب آقای حسین اصغریان دهکردی، سرپرستی این گروه را بر عهده دارد.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری
  • حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری
  • سایت انجمن تئاتر سازمان بسیج هنرمندان
  • ایران تئاتر
  • پایگاه بسیج امیرالمومنین(ع)
  • 24 آی پی |تبادل بنر | افزایش بازدید
  • سایت دانلود رایگان فیلم های 2015
  • * دانلود رایگان فیلم و آهنگ جدید *
  • گالری عکس پارسی
  • گروه تئاتر چکاوک شهرکرد
  • مرکز مشاور تلفنی کامپیوتر فرتاک
  • بی تو لاو
  • جشنواره تئاتر امید
  • انجمن تعزیه ایرانیان
  • آزاد پاتوق
  • جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران
  • سایت شهید آوینی
  • تبادل لینک
  • وب سایت نمایشنامه
  • چالش تر (مهد و دیار از یاد رفته، سرزمین چهارمحال و بختیاری)
  • دی ال سی
  • وبسایت نازترین
  • گروه تئاتر آرام شهرکرد
  • تماشاخانه گروه تئاتر همسفران مهتاب شهرکرد
  • خانه تئاتر
  • دفتر طرح اسقرار گروه های نمایشی کشور
  • تماشاخانه ایرانشهر
  • سایت تئاتر مقاومت
  • جشنواره های بین المللی فجر
  • سازمان بسیج هنرمندان کشور
  • بانی فیلم(تئاتر،فیلم،عکس و...)
  • تئاترهمرهان محمود آباد(مازندران)
  • نشرقطره
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 630
  • کل نظرات : 171
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 122
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 267
  • باردید دیروز : 314
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 842
  • بازدید ماه : 3,906
  • بازدید سال : 39,662
  • بازدید کلی : 355,444